Seite - 740 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Galiczia (2), Band 19/2
Bild der Seite - 740 -
Text der Seite - 740 -
740
újjászületés új formái meghonosúltak. Az olasz hatás részint Florcnczból, részint
Sienából, részint Lombardiából, s általában éjszaki Olaszországból származott.
A fejlódés kezdetén az ország határain kivúl, az idegen országok nagyobb
városaiban készúlt múvek elégítik ki a helyi szükségletet. Késóbb az idegen
múvészek, németek és olaszok maguk látogatnak el az országba, ott letelep-
szenek, megházasodnak, családot alapítanak, a család utóbb lengyellé válik és
folytatja alapítójának múvészeti tevékenységét. Végúl ezek batása alatt, s ezek
iskolájában úgy a XV., mint a XVI. században hazai származású, lengyel
festók és szobrászok nevelkednek, a kik mestereik múvészi modorát elsajátítják
és azt faji sajátosságaikboz mérten átalakítják. A fejlódés e folyamatában az
egymással. elegyúló ntlrnbergi és olasz hatás az uralkodó elem ; az olasz
hatásban egyenló része van a florenczi, meg az éjszaki Európában általános
érvényú lombárd-velenczei múvészetnek, és e kettóból származnak a lengyel-
országi szobrászatnak és festészetnek eredeti helyi sajátosságai.
A XVII. század elején Krakó fontossága hanyaüani kezd. A kormány
és a királyok székhelye 1596 és 1602 kôzôtt az éjszakra fekvó Varsóba
helyeztetik át. Krakó ugyan továbbra is megmarad koronázási városnak,
gazdag és hatalmas püspokség székhelyének, s ekként mintegy második
fóvárosnak ; kiváltságos vezetó szerepét azonban clveszti, lakossága csókken
és ennek kóvetkeztében szellemi élete megzsibbad és lassanként elhal. A hit-
újítás küzdelmeit azonban fólváltja a katholikus visszahatás, és így nem szúnnek
meg az emlékszerú múvészeti vállalatok, melyek az egyház gyózelmének
elósegítését czélozzák. Uj templomokat építenek, új oltárokat emelnck, oltár-
képeket festenek, síremlékeket állítanak, a megkapó, lármás hatásra tórekvó
barokk ízléshez alkalmazkodva fólújítják a templomok belsejét, a mivel gyakran
karôltve jár a kózép és a renaissance kori maradványok pusztúlása, noha ez
utóbbiak múvészeti becsre nézve jóval folúlmúlják azt, a mi helyílket elfoglalja.
E korszakban eleinte az olasz, utóbb a németalfóldi hatás uralkodik ; azonban
a tiszta lengyel városban, valamint az ország egyéb városaiban is a múvészeti
szükségletet, ha nem egyedúl is, de java részben lengyel múvészek elégítik ki,
a kik vagy az egyik vagy a másik hatás alatt álló iskolában nevelódtek.
A század elsó felében a velenczei iskolabeli múvészek* jelesúl Paolo
Veronese és Tintoretto epigonjai viszik a fó szerepet. A Bellunóból származó
Tommaso Dolabella, a ki Antonio Vasilachi, más néven Alíense tanítványa,
kineveztetvén III. Zsigmond udvari festójévé, Krakóban letelepszik és számos
tanítványt hagy maga után. Az ó, valamint az általa kiképzett lengyel képírók
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Galiczia (2), Band 19/2
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Galiczia (2)
- Band
- 19/2
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1898
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.94 x 21.86 cm
- Seiten
- 456
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch