Seite - 746 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Galiczia (2), Band 19/2
Bild der Seite - 746 -
Text der Seite - 746 -
746
Kiváló érdekességúekké teszi e festményeket az, hogy a Kelettól ily távol esö
vidéken egyedüli maradványai a byzanczi müvészetnek. A XV. és a XVI.
századi rutén byzanczi festészetnek nines több oly emléke, mely évszámmal
volna ellátva. XVII. századbeli múvek azonban már szép számmal vannak
keleti Galicziában, csakhogy ezek nem falfestmények, hanem fára festett
különbözö fajta templomi képek, melyek jobbára egykori ikonostasisokról
származnak ;. van azonkivúl számos, nagy ikonostasis, mely jó állapotban ma
is fényesen ragyog az oltár elótt, azt a hívek szemei elól eltakarva.
Galicziában két múzeum van, mely nagy számú rutén festménynyel
dicsekedhetik : a keresztre feszitésról (stauropigia) nevezett intézet múzeuma
Lembergben és a nemzeti múzeum Krakóban. Nem lehet tagadni, hogy e
festmények elsó tekintetre és tisztán aesthetikai szempontból itélve meglepik
a nyugati embert idegenszeruségükkel, sót mondhatni, kellemetlen hatásukkal.
Azonban, ha mélyebben behatolunk ezen idegen múvészeti világ mivoltába,
e festmények egyikén-másikán fölismerjük az emberi érzelmek kifejezését, habár
másként, mint a nyugati múvészetben; azonkivúl meggyózódünk magasabb
tudományos és ikonographiai értékükról, a mennyiben régi megôrzôtt hagyo-
mányok termékei, a melyeket a nép alkotó ereje gyakran saját folfogása értel-
mében módositott. Nem egy ikonostasis valóságos múvészi alkotás; gyakran
olyan képekból álló gyújtemény, a melyeket egyébként a járt útaktól félreesó,
ismeretlen helyeken kell keresnünk. Lemberg, továbbá a kózelében levó
Rohatyn, végúl a Stanislau melletti Bohorodczany dicsekednek a legszebb
ikonostasisokkal. A rohaiyvi ikonostasis 47 képból áll és 1649-bôl származik;
a bohorodezanyi 43 képból áll és a XVII. század második feléból való;
Lembergben Szent Paraskewe templomának ikonostasisa késóbbi eredetú és
70 képból áll. A képek nagyságra nézve egyenlótlenek, legtöbbjük igen kiesiny.
Valamennyi szép és gondos kimunkáltságú, élénk, ragyogó színezésú. Leg-
értékesebb a bohorodezanyi ikonostasis. Byzanczi hagyományok alapján áll
mindegyik; e mellett azonban az egyiken tôbbé, a másikon kevésbbé szembe
szokó nyugati hatást veszünk észre. Igy a rohatyni ikonostasison, de még
inkább a Bohorodczanyban levó ikonostasison kétségtelenúl folismerhetó a
németalfôldi hatás, a mi külónben az Athos hegyi festészetnek ugyanezen
idóben keletkezett számos termékén is mutatkozik. A lembergi ikonostasis
képei ellenben olasz hatásra vallanak. A typusok és a mellékrészletek ezen
képeken kevésbbé helyi jellegúek, mint a falusi templomok szerényebb alkotású
ikonostasisain, a melyek egyébként nem múvészeti értékúek. Az említett
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Galiczia (2), Band 19/2
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Galiczia (2)
- Band
- 19/2
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1898
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.94 x 21.86 cm
- Seiten
- 456
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch