Seite - 885 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Galiczia (2), Band 19/2
Bild der Seite - 885 -
Text der Seite - 885 -
885
belzecihez a tartomány és Lemberg városa 120.000 forinttal, az állam pedig
900.000 forinttal járúlt. Legközelebbre várható e pályának az orosz határon
levó Tomaszówig való kiépúlése, a mi által Iétre jönne a kereskedelmileg fölötte
fontos legrövidebb ósszekottetés Lemberg és a Keleti-tenger közt. Munkában
van a dembica—nadbrzeziei vonalból egy kiágazás, illetóleg a nadbrzeziei
állomástól a Visztula melletti rakodó helyig egy teherpálya a nemzetkózi
árúforgalom kónnyebb eszkózolhetése czéljából.
1886-ban a Kolomea kórnyékén levó kóolaj- és malomipar, továbbá a
tanczyni és delatyni állami erdóségek és sótelepek, valamint a myszyni és
stopczatówi barnaszén-bányák érdekében egy helyi vasút épúlt a lemberg-
czernowitzi vasútnak Kotomea állomásától Peczenizynbe (11.4 kilométer) az
ottani kóolaj-fínomítóhoz és innen a sloboda-rungurskai bányákhoz (11 kilo-
méter). E vonalból egy 7 kilométernyi szárnyvasút ágazik el a diatkowcei és
knia¿dwóri malmokhoz. Ezen a meglevó útak fólhasználásával épúlt pályát
a lemberg-czernowitzi vasúttal kotótt egyezmény alapján .1889 július 1-én
vette az állam saját kezelésébe.
Galiczia régibb helyi érdekú vasútjai kozé tartozik végúl a Popper Lipót
czégnek 1883 márezius 3-án nyert engedélye alapján saját koltségen épúlt
iparvasútja, mely Dolinától a wygodai gózfúrészhez vezet, s a melynek keze-
lését a tulajdonos számlájára az osztrák államvasútak es. kir. fóigazgatósága
intézi. E személyszállitásra be nem rendezett 8.6 kilométer hosszú iparvasiit
1883 július 8-án nyílt meg.
1890 végén Galicziában ósszesen 392.5 kilométer volt a helyi érdekú
vasútak hoszsza, és az utóbb említett dolina-wygodai iparvasút ki\'ételével
a rájuk fordított ósszes tóke 13,828.341 forintot tett. 1890-ben e vasútak
forgalma 329.028 kilométert (324.323 személy — kilométerenként 845) ért el
a személyszállításban, míg a tehervonatok forgalmi eredménye 126.093
kilométerre és 71.853.9 e z c r brutto-tonna-kilométerre (== kilométerenként
183.,) rúgott.
Az Ausztriában a helyi érdekú vasútak építése terén mutatkozó nagy
lendúlet immár Galicziában is érezteti hatását, s jelenleg számos ily helyi érdekú
vasútat terveznek annál is inkább, minthogy a tartományi bizottság a tartomány-
gyúlés egy elvi határozata alapján e vállalatokat úgy j>énzügyi, mint múszaki
támogatásban kész részeltetni, továbbá az állam részéról is segítségre számít-
hatnak. E helyi érdekú vasútak kózúl némelyik, mint pl. a borki-grzymalówi,
már meg is nyílt.
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Galiczia (2), Band 19/2
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Galiczia (2)
- Band
- 19/2
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1898
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.94 x 21.86 cm
- Seiten
- 456
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch