Seite - 77 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Bukovina, Band 20
Bild der Seite - 77 -
Text der Seite - 77 -
77
átszállításakor (ez alkalomból József érsek mellctt más püspókóket is említenek,
habár nem név szerint) már megvoltak. Az egyik Radautzbsn volt, hol az
I. Bogdán óta zárda-templomnak s fejedelmi temetkezó helynek szolgáló Szent
Miklós templom rendeltetett püspóki egyházzá. Ez egy késóbbi toldalékkal
ma is megvan s egész az osztrák idôkig, mikor a püspókség Radautzból
Czernowitzba helyeztetett át, püspóki templom maradt. Falfestményeinek
egyike alapítvány-kép elmosódott írással, mely valószinúleg Sándort ábrázolja
mint alapítót. A suczawai érsekség és a radautzi püspókség mellett a szerethi
kath. püspókség, melynek a gôrôg és a kath. egyház versengése mellett
Sándor egyházi intézményeit ellensulyoznia kellett volna, kózelókben meg
nem maradhatott. Sándor tehát már 1401-ben Bakâuha., a moldvai kath.
székely telepek fó helyére tétette át, hol Lengyelországgal való kózeli óssze-
kóttetéséból kiszakítva, lassanként hanyatlásnak indúlt.
Sándornak Bukovinában tett alapításai kózúl még Moldowitza kolostor
— a hasonnevú patak mentén, 1401-ben alapíttatott — említendó. Az ó
uralkodása idejében említik legelószór (1427) a humori zárdát is. A radautzi
klastromon, mely a püspókség alapítása elôtt fónnállt, és a szerethi püspókség
melletti Domonkos-zárdán kivúl a moldowitzai és a humori a legrégibb
klastromalapítás Bukovinában ; ezek a legrégibb klastromok, melyek az osztrák
uralomig fónmaradtak. De a moldowitzai régi klastrom-templomot egy hegy-
omlás elpusztította, mire Raresz III. Péter fejedelem 1531-ben új templomot
épített, mely mint plebánia-templom ma is megvan. Humor klastrom mostani
temploma is Raresz Péter idejéból való (1530). Sándor és neje, Mária, a
moldowitzai zárdának 1429-ben értékes evangeliariumot adományoztak, mely
késóbb vétel útján egy velenczei ember birtokába kerúlt, kitól az oxfordi
egyetemi kónyvtár szerezte meg.
Mikor Sándor bólcs intézkedéseivel még uralkodása clsó éveiben helyre-
állitotta a belsó rendct, azon igyekezett, hogy állását a külfóld iránt is
biztosítsa. Suczawán, 1402 márczius 12-én kelt okiratában megújította a
szerzódéseket, melyeket elódei, Péter és Román (Istvánt nem említi) a lengyel
királylyal kótóttek s elismerte Lengyelország fóuralmát. Sándor ezen, valamint
belügyi okírataiban „Isten kegyelméból Moldva fejedelmének" nevezi magát,
mely ezimet elódei hódoló okírataikban nem használtak. A kóvetkezó évben
Mircza havasalfóldi vajda is megújította Lengyelországgal való szóvetségét,
mely István idejében elhidegúlt, sót ellenségeskedéssé vált. Igy Sándor kózben-
járásával a Péter korabeli lengyel-moldva-oláh hármas szóvetség visszaállíttatott.
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Bukovina, Band 20
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Bukovina
- Band
- 20
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1899
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.94 x 21.86 cm
- Seiten
- 548
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch