Seite - 488 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Bukovina, Band 20
Bild der Seite - 488 -
Text der Seite - 488 -
488
1816-ban és 1820-ban azt is megkisérlették, hogy a dornai és jakobenyi
kerûletekbôl a fât Keletre tutajozzâk ; ez a kisérlet azonban akkor a româniai
jogâllapotok rendezetlensége miatt meghiusûlt. Nagyobb szabâsu fakivitelre
iränyülö kisérlet aztân csak az ötvenes években tôrtént l'ijra, a mikor a Dorna
és Bisztricza vôlgyén végig nagyobb mennyiségu fât sikerûlt Keletre szâllitani.
Ebben az idôtàjban kezdett föllendulni a fakereskedés is a wiznitzi
keruletben, a Czeremosz folyö mentén, s a folyönak nagy vizkôrnyékérôl sok
szâlfât és rönköt, metszett és hasitott ârût szàllitottak tutajozâssal Czernowitzba
s onnan tovâbb Oroszorszâgba és Româniâba. A lemberg-czernowitz-jassyi
vasùtvonal kiépitése pedig (1866-ban) a finomabb szelvényârûnak külföldre
valö kivitelét is lehetôvé tette s valôsâggal ettôl az idôponttôl kezdôdik
a tulajdonképeni fakereskedés fejlôdése. Tûzifât pedig a vasüt maga is igen
sokat fogyasztott, s azonkivûl sokat szâllitott Czernowitzba és a Galiczia
keleti részén fekvô vârosokba; a tölgyfa, hangszerfa, dranicza, zsindely és
szitakéreg élénk keresletnek örvendö kiviteli czikkek.
A Horst czég mellett, mely 1867-ben a radautzi keruletben nagyobb
fatermeléshez fogott, 1876-ban azonban mûkôdését tôkehiâny miatt kénytelen
volt megszuntetni, a jelenleg is fônnâllô fatermelô és gôzfurész részvény-
târsasâg (korâbban Götz Fülöp és Kâroly s târsa) fejlesztette nagyon a fakeres-
kedést, mely utöbbi 1874-ben Czernowitzban tizkeretes gôzfurészt létesltett.
A hatvanas évek folyamân kiépitett helyiérdekû vasûtak a két fô vizi
ütvonaltöl oldalt esô vallâs-alapitvânyi és magânerdôket is megkôzelithetôkké
tették a kereskedelem szâmâra s ezeknek az erdôknek fôltârâsa szämos vâllalat
létesulését idézte elô.
A fatermelés és a fakereskedés fejlôdésével lépést tartva a kûlônféle
faföldolgozö gyârak keletkezése is lépést tartott.
Miutân 1816-ban a Czeremosz folyön az elsö furészmalmot fôlâllitottâk,
még abban az évben ugyanazon a folyön, valamint a Besztercze és Dorna
vizén is több furészmalom épult. Ezek a fûrészmalmok természetesen nagyon
kezdetleges berendezésuek voltak, û. n. olâh-furészmalmok ; csak mikor a
szelvényârùk kivitele jôvedelmezô ûzletté vâlt, kezdték fôlâllitani a finomabb
czikkek kidolgozâsâra alkalmas mûfurészmalmokat s utöbb a g'àz/ûrészeket.
Bukovinâban jelenleg 31 gôzfurész és 123 furészmalom dolgozik,
146 több pengéjû és 146 egyszerû kerettel, 2.286 furészlappal; ezeken
kivûl van benniik 144 kôrfurész, 6 bütüzö fûrész, 9 gyalulôgép, 1 léczfûrész,
5 szalagfurész. Mindezek földolgoznak évente mintegy 900.OOO kôbméter
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Bukovina, Band 20
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Bukovina
- Band
- 20
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1899
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.94 x 21.86 cm
- Seiten
- 548
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch