Seite - 10 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország V (II), Band 21
Bild der Seite - 10 -
Text der Seite - 10 -
10 \
Volt bányászat egykor a Hideghavas hegység délkeleti aljában is,
a Sebesér vólgyében. Betelepített németek úzték a bányászatot a mai
Vámoson, a Trojicza és Gaplik kôzti Kvasztora-vólgyben. Elóbb kiirtván az
erdót, aranyat, ezüstót kutattak és vasbányát nyitottak, mely külúnósen
a XV. század elején virágzott. Ekkor még Lucha volt a neve; de utóbb
Breznóbánya itt vámot állítván Liptó felé, Vamos nevet kapott. A Gyómbér
hegység határa az 1.236 méternyi magas Csertovicza nevú hágó, mely
Liptóba, a Bócza vôlgyébe vezet át. E vidék a híres breznóbányai juhászat
és sajtkészítés hazája.
.. v
Az Ordôg-lakodalma (Certova svadba) nevú hágónál elhagyjuk az
Alacsony-Tátrát. A Vápeniczának ide tartozó, a Garamig szétágazó részében
legmagasb esúes a Benyuszká havas (1.544 méter). Számos patakja régebbcn
mind faúsztatásra volt berendezve. Tóbb savanyúvíz-forrása s a gômôri
határon, Vaczokon, ásványforrása és kisded fürdóje, 1881 óta faúsztatásra
berendezett, 62.500 kôbméternyi vizet befogadható s „Bedó Albert" nevú
vízfogója is van. Egykor itt vasbányászat is volt s Olaszka gyára dolgozta
fol az aknázott érezet. Most népe erdei munkából és juhászatból él, a vas-
ipart pedig a Prihradny-féle magántársúlat tulajdonában levó Bikás képviseli.
Bányamúvei Vaczok, Breznóbánya, Lehota és Libetbánya határában
399.106 négyszógméternyi terúletúek. A bikási gyár a gómóri és vajda-
hunyadi kohókból szerzett nyersanyagból fínom rúd- és szervasat, meg
lemezt állít eló félmillió forint értékben, s azokat helyi vasútaknál, gyáraknál
és építkezéseknél értékesíti.
A Garamtól délre a Rohoznáig terjedó Fabova hegység már sehol sem
éri el az í.soométert. E hegységben itt-ott cseppkóves barlangok, sziklafalak
kózt kitóró és búvó patakok vannak. Gazdag ezüstbányái utóbb kimerúlvén,
abbahagyattak. E rideg, lakatlan hegység éjszaki és déli tóvében csak két-két
kózség áll. Ezek egyike Erd'ókoz a Rohozna vólgyében, mely e hegység
csomójának, a Dje/nék nyergéig s onnan Tiszolczig nyúlik. A Tiszolcz felé
vivó út mentén 1787-ben erdóirtás és kutatás czéljából hámortelep keletkczett,
s itt olvasztották az 1873-ban a Djelben nyitott vasbánya érezeit is. Ma itt a
zólyombrézó-tiszolczi, Abt-Román rendszerú fogaskerekú vasút megy át óriási
erdóségek kózótt Gômôrbe. A vasút maga figyelemre érdemló építés. 0.050-nyi
emelkedése van, a legmeredekebb vonalak egyike; fó viaduetja egy millióba
kerúlt; a pálya építése pedig kilométerenként 72.000 forintba. A hatalmas
gépú tehervonatok tômérdek fát, érezet és gyártmányokat szállítanak.
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország V (II), Band 21
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország V (II)
- Band
- 21
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1900
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.94 x 21.86 cm
- Seiten
- 499
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch