Seite - 100 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Bosznia és Hercegovina, Band 22
Bild der Seite - 100 -
Text der Seite - 100 -
ioô .
még ma is nevezik, hajdan nevezetes hatârvâr és ârulerakôhely voit, de ma
mar teljesen elvesztette a ki- és beviteli kereskedelemre nézve egykori fon-
tossâgât. Az erôsséget Laudon tâbornok épittette fol, mikor husz napi ostrom
utân bevette ; ma màr azonban csak csekély rommaradvâny jelzi a helyét.
A fâbôl épûlt laköhazak majdnem mind czölöpökön âllanak, mert a Szâva
évenként kétszer végig hömpölyög âradatâval a kövezeden ûtczâkon.
Ellenben a török hâborûk idejében gyakorta emlegetett Dubicza ùjabban
egészen megifjodott s kertekkel diszlô csinos vârossâ lett, mely élénk forgalom
jeleit mutatja. Innentôl kezdve megvâltozik az egyhangu lapos partszéli tâjkép,
a magaslatok mind a két oldalon az Unâig nyomülnak, és a egymâssal
szemközt allô Bosnyâk- és Ylorvâï-Kosfajnica mâr hegyoldalak kôzé ékelvék.
A két vâroskât összekötö hidat egy, a boszniai parthoz közel esô megerôsitett
sziget ôrzi, mely egykor a Zrinyieké volt. Akkor azonban ez erôdôt még nem
övezte a folyô vize, hanem a török parttal ôsszenôtt félszigeten âllott.
E vârosok voltak a megszâllâs elôtt a Horvâtorszâggal valô kereskedelem
közvetitöi. Az orszâg belsejébôl a Sana völgye volt a forgalom utja a hatârszél
felé, s ezen a völgyön épûlt még a török uralom idején az orszâg elsô vasütja,
mintegy elôhirnôkeûl az orszâg jôvendô nagy gazdasâgi âtalakûlâsânak.
A régi banjaluka-novii, késôbb Doberlinig és Kostajnicâig meghosszabbitott
vaspâlya még ma is forgalmi ut. Rég fôlôslegessé tette mâr ez a nehézkes
török vitorlâs bârkâkat, melyek Prijedorbôl hajdan érczekkel és gabonâval
megrakodva a Sanân és az Unân lefelé eveztek. D ober lin mostanâban fûrész-
malmai révén, melyek a Crnagora erdôvidékérôl leûsztatott fât dolgozzâk fol,
falubôl mâr majdnem vârossâ fejlödött, s a régi Novi végtelen hosszu ûtczâival,
az Unât és a Sanât ellepô csônakjaival és tutajaival, ma mâr szintén emelkedik.
A lapâlyon fekvô Banjaluka példânyképeûl tekinthetô a Balkân-félsziget
közepes nagysâgù mohamedân vârosainak. Minden hâz egy-egy külön âllô
major, mely hevenyészve ôsszetâkolt magas deszka palânkjai közepette olyan,
mintha csak most hordtâk volna helyére valahonnan a mezôrôl vagy erdôbôl.
A keleti ember, valamint az idôvel nem szâmol, a térrel sem igen gazdâlkodik,
s igy aztân Banjaluka a kedvezô helyzettel élve, kilométerekre terjeszkedett ki
ùgy hoszszâban, mint széltében. Lazân sorakozô vârosrészeit kertek, tâgas
terek és széles utczâk vâlasztjâk el egymâstôl, bô helyet hagyva napfénynek
és levegônek, kerti nôvényzetnek és folyô viznek. Banjaluka régebben a
boszniai pasâk székhelye és az orszâg egyik leggazdagabb, tekintélyesebb
v
kereskedôvârosa vala. Az ô-vâros, a délen lévô Gornji-Seher, a Vrbas szoro-
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Bosznia és Hercegovina, Band 22
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Bosznia és Hercegovina
- Band
- 22
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1901
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.94 x 21.86 cm
- Seiten
- 533
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch