Seite - 128 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Bosznia és Hercegovina, Band 22
Bild der Seite - 128 -
Text der Seite - 128 -
128
v
együtt egészen a Montenegro határán levó Cemerno-nyeregig Bosznia vizeit
Herczegovináéitól elválasztja, a legjobb átkeló út az Ivan-planina nyergén át
vezet. Sokszorosan tagolt, erdós hegység ez, melynek csúcsa, a Lisin, mar
a havasi övbe nyúlik föl. Mindkétfelól rövid, meredek mellékvólgyek vágnak
mély barázdákat az Ivan torzsébe, s egyikükön, a TreSéanica volgyén, mely
Konjicánál végzódik, emelkedik folfelé az országút is, meg a vaspálya is,
hogy a nagy vízválasztón átkeljen. A vaspálya természetesen sokkal nagyobb
akadályokkal kilzd, mert emelkedése mindjárt a konjicai állomáson túl kezdódik.
A patak fehér sziklafalain már mutatkoznak az elsó túlevelú fák, s a levegó
mind nyersebb, a mint a Narenta völgye folé emelkedílnk. De Podorosacig
már a nehezen zakatoló hegyi gép sem bíija a vonatot egymaga fölvontatni.
Futása egyre lassúbb, s csakhamar sajátszerúen kerepeló zórej árúlja el, hogy
megkezdödött a fogaskerekú pálya, melyen a vonat útját folytatni kénytelen.
A hegyi pályáknál másutt szokásos emelkedésekkel a vonalat tovább csak
úgy lehetett volna vezetni, ha, mint a Gotthard-vasúton, annak jó részét
alagútakon keresztúl vitték volna, hogy a megteendó emelkedés nagyobb
pályahosszúságra oszoljék el. Hogy ezt clkerúljék, az Abt-féle fogaskerekú
pályát választották, melyet addig nagyobb hosszaságban csak a Harz-hegység
egy vasútján, néhány tengeren túli és számos turista-vasútnál alkalmaztak.
Ez a pálya a mellett, hogy a vonal legnagyobbrészt a fold színén haladhat,
17 kilométernyi úton 600 méternyi emelkedést tesz lehetóvé.
E rövid úton a legfestóibb képek változatos sora vonúl el szemeink elótt.
A pálya zegzugos vonalakban kúszik meredek toltésein a hegyoldalak elótt,
majd sziklabordákba furódik és szédító szakadékok fölött kel át. A hegyek
hullámai a távolban mind jobban ellapúlnak s elóbb még oly daczos csúcsaik
már nyájasabban integetnek felénk. Erdeinek súrújéból kiemelkedik a Preslica,
melynek rengetegei medvék, borzok, rókák és fajdok búvóhelyei; éjszakon
pedig a vadkanok tanyájaúl ismeretes, teljesen víztelen Bitovnja-planina,
melynek erdeit néhány évtizeddel ezelótt szórnyú túzvészek pusztították el.
Mozgó panorámaként mutatkoznak újra a Prenjnek hóval födött tetói, s az
átlátszó messzeségben elénk túnik még egyszer Herczegovina hideg szépsége.
Ezután a Brdjani havasára érkezünk. Átkelünk a szédító mélységú
Luka-szakadékon, melynek alján egy tajtékzó patak kanyarog. A pálya átszeli
v
az utolsó herczegovinai falut, Sunjét, e hajdan hirhedt hajdúfészket, melynek
lakói még a festói déli viseletben járnak; aztán gyorsan halad át a Bradina
magas vólgyén, s egyszerre csak az Ivan idomtalan zöld háta elótt áll. A pályához
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Bosznia és Hercegovina, Band 22
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Bosznia és Hercegovina
- Band
- 22
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1901
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.94 x 21.86 cm
- Seiten
- 533
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch