Seite - 44 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország VI, Band 23/1
Bild der Seite - 44 -
Text der Seite - 44 -
44
alakja jelenik meg. Az éjszaki kereszthajó falán egymás melletti két fïilkében
togát viseló, zômôk alakú ember áll : Szent Péter az egyik, a másik ismeretlen ;
ennek fejét lapos sapka fôdi; leeresztett jobbjában kônyvet tart. Egy másik
domború mû két ôlelkezû embert, egy harmadik meg üló torzalakot. egy
negyedik sphinxet, egy ôtôdik állati fejet ábrázol. A késôbben épûlt szentély
falában máshonnan ide helyezett domború mûvôn a sárkánynyal küzdó Szent
Mihályt, a templom védszentjét ismerjük fol. Ha ezekhez képzeletben hozzá
adjuk azokat a szobrokat is, melyek bizonyára nem hiányoztak az elpusztult
szentélyen és a nyugati homlokzaton, templomunk akkor sem vetekedhetik a
szobrászati dísz gazdagsága tekintetében sem a francziaországi benczések épit-
ményeivel, sem a felsó-olaszországiak egyikével vagy másikával ; de ez nem
változtat azon a tényen, hogy építójének egyik jellemzô sajátsága volt a
szobrászati díszben való kedvtelés.
Ki volt tehát a mester, a ki ezen, a magyar birodalom terúletén páratlan
román múvészetú építményt alkotta. Vagy lia e kérdésre nem tudunk válaszolni.
kisértsük meg legalább megkozelítóleg tájékozódni, vajon a Nvugatnak mely
iskolájához tartozott? Állítólag a bambergi, naumburgi, tehát a keleti frank
iskolából származtak volna az építók, kik a gyarmatosokhoz csatlakozva a
gyulafehérvári templomot emelték. E nézetet támogatja az, hogy a gyula-
fehérvári templom némi hasonlatosságot mutât a bambergivel és a naum-
burgival, de e templomok sokkal gazdagabb elrendezésúek és sok tornyúak.
Feltúnó, hogy míg Magyarországon ez idóben a székesegyházaknál szinte
szabály volt a külón álló négy saroktorony: addig a gyulafehérvárjnak csak
a hajók négyzete folótt volt tornya. Ez bizonyos fokig okadatolttá teszi,
hogy származását a toronytalan templomok hazájában, jelesúl Lombardiában
keressuk, a honnét Dalmáczián át juthatott el hozzánk. Elrendczése, folépítése,
nem számítva az oszlopos karzatok hiányát, déli kapuja, mely a páviai Szent
Mihály templom kereszthajójának kapujához hasonlít, végúl a szobrászati dísz,
mind olyan jelenségek, melyek ha nem támogatják is határozottan, de nem is
czáfolják a foltevést. Dalmáczia, a hol a felsó-olaszországi építészet hatása
uralkodott, ez idóben Magyarországhoz tartozott. A pécsi régi székesegyházon
folismerhetó volt a dalmácziai építészet hatása és keletkezésének kérdésénél a
magyar származású Ealan, az egyetlen pécsi érsek (1187—1219), Horvát-
Dalmátország kormányzója szintén említtetik. A traui székesegyházat a flórenczi
származású Treguanus püspók építteté, a ki a XII. század végén kerúlt
Magyarországból Dalmácziába, s építómestere, úgy látszik, ismerte a felsó-
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország VI, Band 23/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország VI
- Band
- 23/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1900
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.94 x 21.86 cm
- Seiten
- 306
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch