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Claudia D. Bergmann | Allein am Tisch?
Noch ganz von Alltagsfragen und alltäglich anstehenden Entscheidungen
geprägt, steckt diese Diskussion in den Kinderschuhen, auch wenn erste
Tendenzen schon erkennbar sind.18
Grundlage jeder ritualtheoretischen Überlegung ist und bleibt, dass Ritu-
ale Individuen prägen und Gemeinschaften bilden und stärken. Unter dem
Eindruck der Pandemie schreibt Evan Imber-Black:
„Rituals paint indelible pictures in our minds and in our hearts. Ritu-
als greet us, unknowing, at our birth and follow us through our daily
lives, childhood birthday parties, family and religious holidays, First
Holy Communions, Bar and Bat Mitzvahs, sweet sixteen celebrations and
Quinceañeras, proms, high school and college graduations, weddings,
anniversaries, funerals, and memorials. Rituals may provide us with a
steady resource of connection, whether as daily rituals for partings at the
start of a school and work day, greetings when we return to one another,
meals, and bedtime; family traditions on each family’s ‘inside’ calendar,
including birthdays, anniversaries, family re-unions, […] holidays, on a
given culture’s calendar including religious, ethnic, national, or secular;
and life cycle rituals, marking key events, and developmental stages, in-
cluding birth, adolescent rites of passage, graduations, weddings, and
funerals. […] And when these rituals go missing, there is something re-
sourceful and insistent in the human spirit requiring us to create rituals
anew“ (Imber-Black 2020).
Es sind also gerade Krisensituationen, die die Durchführung von Ritualen
verstärken und neue Rituale entstehen lassen, rufen diese doch das Gefühl
des Eingebundenseins in einen Strom der Tradition und von Kontinuität
hervor:
„The reason behind this propensity lies in our cognitive makeup. Our
brain is wired to make predictions about the state of the world. It uses
past knowledge to make sense of current situations. But when everything
around us is changing, the ability to make predictions is limited. […] That
is where ritual comes in. Rituals are highly structured. They require ri-
gidity and must always be performed the ‘right’ way. And they involve
repetition. […] in other words, they are predictable“ (Xygalatas 2020).
18 Einen Überblick für den ameri-
kanischen Kontext gibt eine Vor-
lesung von Vanessa Ochs, gehalten
am 17. Juni 2020.
Es sind gerade Krisensituationen, die
die Durchführung von Ritualen verstärken.
Limina
Grazer theologische Perspektiven, Band 4:2
- Titel
- Limina
- Untertitel
- Grazer theologische Perspektiven
- Band
- 4:2
- Herausgeber
- Karl Franzens University Graz
- Datum
- 2021
- Sprache
- deutsch
- Lizenz
- CC BY-NC 4.0
- Abmessungen
- 21.4 x 30.1 cm
- Seiten
- 214
- Kategorien
- Zeitschriften LIMINA - Grazer theologische Perspektiven