Seite - 107 - in Der Filmkomponist Max Steiner - 1888 - 1971
Bild der Seite - 107 -
Text der Seite - 107 -
First
recording
date:
Feb. 16,1942
Mch. 24, -"-
May 22, -"-
June 27, -"-
Aug. 24, -"- Date
finished
recording:
Feb. 23,1942
Apr. 13, -"-
June 11, -"-
July 20, -"-
Sept. 11, -"-
2.2. Maximilian Raul Walter Steiner 107
First cue
Sheet given
TITLE OF PICTURE to Mr. Steiner on:
ARSENIC AND OLD LACE Feb. 12,1942
GAY SISTERS, THE Mch. 16 -"-
DESPERATE JOURNEY May 16, -"-
NOW, VOYAGER June 20, -"-
CASABLANCA Aug. 15, -"-
Wenn dies auch nur ein kleiner Ausschnitt aus dem Jahr 1942 ist, dokumentiert dies den-
noch zweierlei. Zum einen hat Max Steiner die Musik zu den Filmen in sehr kurzer Zeit
komponiert, zum anderen hatte er zwischen den Projekten nicht wirklich viel Freiraum,
sondern war mehr oder weniger kontinuierlich am Arbeiten. Die nächsten Jahre hat Stei-
ner im Schnitt acht Filme im Jahr für Warner Bros, mit Musik versorgt, insgesamt waren
dies während seiner knapp dreißigjährigen Zusammenarbeit mit Warner über 150 Filme.
Sowohl in seiner Autobiografie als auch in den Interviews mit Tony Thomas nahm Stei-
ner immer wieder Bezug auf die Art und Weise, wie die Studios mit ihren Mitarbeitern
umgingen, was man durchaus auch mit dem Begriff „ausbeuten" beschreiben kann.
„... They seem to think that if they pay you well, they own you ... When I was scoring a
particular epic, I feil ill with intestinal flue ... after several days in bed, Leo \Forbstein, d.
A.] phoned and asked nie if I could come in the following morning at nine and conduct
a recording Session. I explained that I was flat on my back, under sedation and so weak I
couldn't even get up to go to the bathroom. All he could say to this was, ,Max, we gotta
have you there.' My doctor was with me on the phone and he told Leo how sick I was.
Afterwards ... I said to Leo, ,It would cost my life to get here at nine tomorrow morning.'
There was a long pause and then Leo asked, ,Well, how about one o'clock?'"l8s
„... I had again the pressure put on me as I had so many other times, to make a preview
date. To do it, I had to work all night and all day. I was so angry about it that when I
finished Friday morning at nine o'clock after working from Tuesday morning at nine, I sat
down and wrote a letter and addressed it: TO ALL WHOM IT MAY CONCERN and
sent it to all the top executives. It read: ,Gentlemen: This is to notify that my office hours
from now on will be from 9 A.M. to 6 P.M. and not fiom 9 A.M. to 9 A.M. the next day.
I'm sick and tired of it.'"l86:
185 Thony Thomas: Interviews. S. 14.
186 Notes To You. S. 124.
Der Filmkomponist Max Steiner
1888 - 1971
Entnommen aus der FWF-E-Book-Library
- Titel
- Der Filmkomponist Max Steiner
- Untertitel
- 1888 - 1971
- Autor
- Peter Wegele
- Ort
- Wien
- Datum
- 2012
- Sprache
- deutsch
- Lizenz
- CC BY-NC-ND 3.0
- Abmessungen
- 17.0 x 24.0 cm
- Seiten
- 302
- Schlagwörter
- Film Music, Biography, Cinema, Musical science, Musicology, History of Music
- Kategorie
- Biographien