Web-Books
in the Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Zeitschriften
ElFo- Elementarpädagogische Forschungsbeiträge
ElFo - Elementarpädagogische Forschungsbeiträge, Volume Jahrgang 3 / Heft 1 / 2021
Page - 61 -
  • User
  • Version
    • full version
    • text only version
  • Language
    • Deutsch - German
    • English

Page - 61 - in ElFo - Elementarpädagogische Forschungsbeiträge, Volume Jahrgang 3 / Heft 1 / 2021

Image of the Page - 61 -

Image of the Page - 61 - in ElFo - Elementarpädagogische Forschungsbeiträge, Volume Jahrgang 3 / Heft 1 / 2021

Text of the Page - 61 -

Indicators of educator-child-interaction quality in early childhood education Mailina Petritsch & Catherine Walter-Laager: Indicators of educator-child- interaction quality in early childhood education. ElFo – Elementarpädagogische Forschungsbeiträge (2021), 3 (1), S. 61-76 DOI: 10.25364/18.3:2021.1.5 61 Indicators of educator-child-interaction quality in early childhood education Mailina Petritsch, Karl-Franzens-Universität Graz Catherine Walter-Laager, Karl-Franzens-Universität Graz Abstract Out-of-home childcare is now commonplace. Numerous studies have shown that the quality of interaction between child and educator is decisive for child development. As part of the EIK study in Austria, detailed data on 'interaction quality' was collected for 55 early childhood educators (N = 29 nurseries in Austria). The results show that the level of interaction quality is clearly capable of improvement in most nurseries. In four of the facilities examined, only a minimum level was achieved for all ten quality criteria employed using the GrazIAS 0-3 evaluation tool. But there are also nurseries exhibiting excellent quality of interaction were also found. The descriptive analyses of interaction quality indicate how individual interactions may be optimized and where improve- ments in educator training might be needed. Keywords: Interaction quality, quality in nurseries, educator-child-interaction, GrazIAS 0-3, EIK Study Austria Zusammenfassung Die institutionelle Betreuung von Krippenkindern gehört heute zur Normalbiografie. Damit diese zu einer positiven kindlichen Entwicklung beiträgt, ist eine hohe Interakti- onsqualität entscheidend. Detaillierte Daten zur Interaktionsqualität wurden im Rah- men der EIK-Studie bei 55 Fachpersonen in 29 österreichischen Krippengruppen über ein ganzes Krippenjahr erhoben. Es zeigt sich, dass die Interaktionsqualität in den meis- ten Krippen verbesserungsfähig ist. Vier Einrichtungen fallen extrem auf: Bei allen zehn Merkmalen der GrazIAS 0-3 ist die Qualität nur minimal. Auf der anderen Seite gibt es Krippen mit sehr guter Interaktionsqualität. Aus den deskriptiven Beschreibungen der Interaktionsqualität ergeben sich Ansatzpunkte für die individuelle Optimierung der Qualität wie auch Hotspots für die Aus- und Weiterbildung. Schlagwörter: Interaktionsqualität, Qualität in Kinderkrippen, ErzieherIn-Kind- Interaktion, GrazIAS 0-3, EIK Studie Österreich
back to the  book ElFo - Elementarpädagogische Forschungsbeiträge, Volume Jahrgang 3 / Heft 1 / 2021"
ElFo Elementarpädagogische Forschungsbeiträge, Volume Jahrgang 3 / Heft 1 / 2021
Title
ElFo
Subtitle
Elementarpädagogische Forschungsbeiträge
Volume
Jahrgang 3 / Heft 1 / 2021
Editor
Lars Eichen
Eva Pölzl-Stefanec
Location
Graz
Date
2021
Language
German
License
CC BY-NC 3.0
Size
21.0 x 29.7 cm
Pages
109
Categories
Zeitschriften ElFo- Elementarpädagogische Forschungsbeiträge
Web-Books
Library
Privacy
Imprint
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
ElFo