Page - 230 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Felsö-Ausztria ès Salzburg (Felsö-Ausztria), Volume 6/1
Image of the Page - 230 -
Text of the Page - 230 -
230
rajnai, a frank és a bajor iskolák. E hatás gyümölcsei épen úgy elkésve
érlelődtek, valamint a felső-ausztriai építés nyugoti és déli Németország
tapasztalatait szintén elkésve alkalmazta. Ámbár nehéz a felső-ausztriai
művészet legrégibb emlékein helyi sajátosságot fölfedezni, még sem lehet
kétségbe vonni, hogy a nép tipusa, viselete és vidám színérzéke bizonyos
hatással volt az idegen országban kiképezett, de Ausztriában működő
mesterekre.
Felső-Ausztriában à keresztény művészetnek legrégibb emléke egy
szobor, melynek különös szentséget kölcsönöz már az a körülmény is, hogy
az áhítatos hivők kegyelmekben gazdagnak tartják; értjük az adelwangi
búcsújáró templomban levő csudatevő Mária-szobrot, mely a meghalt Jézust
ölében tartó fájdalmas anyát ábrázolja. Ősrégi hagyomány szerint e tiszte-
letre méltó szobrot Szent-Thiemo salzburgi érsek készítette, s Pachmayr
állítja, hogy I. Alram kremsmünsteri apátnak (1093-tól 1121-ig) adta volna
ajándékúl. Bizonyosnak látszik azonban, hogy nem Thiemo ajándékától
ösztönözve fogtak hozzá a Krems melletti régi apátságban a szobrászat
gyakorlatához; sokkal inkább valószínű, hogy az ajándékozó így akarta
kifejezni elismerését a kremsmünsteri szobrászat iránt. Hisz tudjuk, hogy
az ottani szerzetesek Ehrenbert apátjuknak, valamint Engelbert passzaui
püspöknek (1045—1065) pompás emléket emeltek.
A felső-ausztriai szobrászatnak ez után legrégibb emlékei Szent-
Floriánnak színesre festett két szobra a XIII. századból. Mindkettő az apátság
egykori templomát díszítette. Az alakok nyersek, esetlenek, nincs kifeje-
zésök, ruházatuk is merev. Ugyanez apátság gyűjteményében van a gyermek
Jézust tartó Szent-Szűznek színesre festett szobra égetett agyagból; ámbár
kivitele kézműves kezére vall, mégis fölötte érdekes, mint a régi fazekasok
mintázó művészetének maradványa.
A korábbi időben a hívek kívánalmait kielégítették a fából faragott
és színesre festett egyes szobrok és a görög triptychon módjára festett
szekrény-oltárok; de utóbb a csúcsíves korban kifejlődött szárnyas oltár
nagy hatással volt a szobrászatra, melynek az oltár közepén elhelyezett
nagy szobor, továbbá a kinyíló szárnyak szobrai, nemkülönben az oltár
merész alakítású, föl a boltozatig nyúló koronáját díszítő szobrok, mennye-
zetek és tornyocskák sokasága a legháládatosabb föladatúl kínálkozott.
A középkori művészetnek az Enns fölötti tartományban, vagy talán egész
Ausztriában legjelentékenyebb alkotása a népszerűvé vált st.-wolfgangi oltár,
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Felsö-Ausztria ès Salzburg (Felsö-Ausztria), Volume 6/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Felsö-Ausztria ès Salzburg (Felsö-Ausztria)
- Volume
- 6/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1889
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.29 x 21.86 cm
- Pages
- 346
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch