Page - 8 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország III (1), Volume 12/1
Image of the Page - 8 -
Text of the Page - 8 -
8
s nagy sziget van közbűi: egy vagy még inkább két híd segíthet a bajon.
De híd nem létében, csupán úsztató eszközökre szorúlva, mindig nagyobb
előnye van a folyó azon részének, a hol ágai egészen egyesülnek, még pedig
mély mederben s oly hosszúságban, hogy a víz sodra miatt szabad játéka
legyen az átszállító hajóknak. A hol nagyobb sziget vagy egész csoport
kis sziget áll a folyóban, a hajón való átkelés nagyon alkalmatlan. Hadi
átszállásnál egy helyett két külön hajóssereg volt szükséges, vagyis épen
kétszer akkora, mint a hol a Duna egy mederben foly. Biztosabb, kényel-
mesebb volt az egyesűit pesti Dunán egyhuzamban kelni által, s ide felülről
vagy alúlról terhes kocsin is egy egész napi járásnyira kerülni, mintsem
fent a Szentendrei- vagy lent a Csepel-sziget irányában akarni átkelni két
Dunaágon és egy-egy homok-buczkás szigeten.
Ertjük ebből, miért kellett Budának a szép, de a kifejlésre kényelmetlen
hegy völgyön keletkeznie, s vele együtt az átelleni Pestnek épen azon a
síkságon, vagyis épen azokon a homokbuczkákon épülnie, holott hasonló
kiterjedést nyerhet vaia akár Ó-Budával, akár a Kelenföld szép síkságával
átellenben maga Pest is. Az utóbbi táján a Csepel-sziget, s azon fölül egy
zátonyos, sekélyes vízrész miatt nem támadhatott révi közlekedés s így
nagyobb helység sem. Az előbbinél a budai Nagy- és Kis-sziget s a Margit-
sziget akadályozta a keresztben való egyenes közlekedést.
A régi fő rév a mai pesti Belváros és a budai Ráczváros közt állott,
hol a XVIII. század óta hajóhíd volt. A rév budai végén (a Várhegyen
alúl) két nagy nemzetközi országút nyílt: egyik a Gellérthegy alatt Buda-
fokon, Tétényen, Fehérváron át a Balaton vidékére s onnan a magyar
tengerpart és Olaszország felé, elágazván a Duna mentén Tolnának és
Pécsnek; a másik a Tabán és Krisztinaváros útczáin át a Sashegy alá
kanyarodott, s Budaörsöt, Bicskét, Tatát érintve Komáromon és Győrön át
Ausztriába vezetett. Kisebb jelentőségű volt az a szárazi út, mely Ó-Budán,
s innen akár Visegrádon, akár Vörösváron át a Dunapart hoszszában vezetett
ugyancsak Ausztria felé.
A Várhegy és Gellérthegy közötti szűk völgy szorosan megszabta
a dunai átkelés vonalát, s ezzel megadta egyszerre két város fejlődése köz-
pontját. Mert a Ráczváros, vagyis a Tabán, Ó-Budát kivéve, legrégibb telepe
a jobbpartnak ; vagy kétszáz évvel előbb említik (más név alatt), mintsem
a budai várat építették; valamint a balparti Pestnek is az a legrégibb
része, mely a Tabánnal épen átellenben fekszik. Mert a XIII. század
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország III (1), Volume 12/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Magyarország III (1)
- Volume
- 12/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1893
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.95 x 21.91 cm
- Pages
- 330
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch