Page - 310 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország III (2), Volume 12/2
Image of the Page - 310 -
Text of the Page - 310 -
310
tärgyül, s alakjainak elevensegeben, a lelemeny ügyes fordülataiban szinte
krfogyhatatlannak lätszik. A „Liliomfi" czimü bohözata maig is a legjobb
magyar bohözat. Azonban Szigligeti költöi pälyäjänak legföbb erdeme a
nepszinmü megalapitäsa. Ö volt az elsö Kisfaludy Käroly utän, a ki a nepi
eletnek nagyobb szerepet juttatott a drämäban s jellemeket is rajzolt beiöle.
Ö vitte szinpadra a magyar nepdalt. Szigligeti lepest akart tartani lyränk
es epikänk fejlödesevel a drämai teren s az ätalaküld tärsadalmi s politikai
eletnek egyik legjellemzöbb termeket, a nepszinmüvet alkotta meg, s ezzel
a nemet bohözatokat leszoritotta a magyar szlnpadröl.
Szigligeti müveinek sikere nagy resztszfni hatäsukban rejlik; ugyanezt
mondhatjuk Czakö Zsigmondröl is, a kinek a „Kalmär es tengeresz" es
„Vegrendelet" czimü drämäi zajos tetszest arattak 1844-ben es 1845-ben.
A közönseg bämülta a meresz kepzelmü drämairöt, a kinek izgatott,
büskomoly kedelye, termeszetimädäsa, nagyzö gondolatai, vakmerö hely-
zetekben szereplö hösei, emelkedett, bär sok helyen dagälyos nyelve
valösäggal elragadtäk a nezöt. A vele ugyanazon idöben müködö Jösika
Miklös, Obernyik Käroly, Nagy Ignäcz s meg többen szinten a franczia
romantikus iskola hatäsät mutatjäk. Gr. Teleki Läszlö es Hugo Käroly
mär inkäbb szinmüi hatäsra törekedtek. Amaz a „Kegyencz" czimü trage-
diäjäval elsö rangü drämairöink köze tartozik; emez a „Bankär es bärö"
s több mäs szinmüvevel jö ideig kedvencze volt a közönsegnek.
Teleki „Kegyencztf-e az elpuhült Röma melyen sülyedt erkölcsi
vilägänak, romlott tärsadalmänak, szivtelen önzesenek, älnok fondorlatainak
megräzö kepe. E tragedia szerkezet es lelektani indokoläs tekinteteben
egyaränt nagy hiänyokat mutat föl; de e hiänyokat a költö kepzeletenek
gazdagsäga, a korrajznak drämai ereje s igazsäga, a nyelv festöisege mintegy
feledtetni birjäk annyira, hogy kritikusaink e müvet mindjärt a „Bänk bäntt
utän szoktäk emlegetni.
Teleki költöi müködesenek ez egyetlen bizonyiteka utän, egy mäsik,
meg kitünöbb drämai költemenyröl emlekezünk meg, „ Az ember tragediäjäu-
röl, a mely az üjkori magyar költeszetnek egyik legkivälöbb alkotäsa s ältalä-
ban irodalmunknak egyik fö ekessege. Iröja Madäch Imre (1823 —1864),
a ki több kiserletet tett a lyrai es drämai költeszetben, de csak „Az ember
tragediäja" szerezte meg szämära a közelismerest, a közönseg tapsait s
a kritika osztatlan dicseretet. Madächnak e remek alkotäsa felöleli a veges
ember egesz sorsät, nemes valöjät, nagyra törekveset, Istennel valö meg-
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország III (2), Volume 12/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Magyarország III (2)
- Volume
- 12/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1893
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.08 x 21.91 cm
- Pages
- 312
- Keywords
- Österreichisch Ungarische Monarchie, Kronländer, Österreich-Ungarn
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch