Page - 22 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Volume 15/1
Image of the Page - 22 -
Text of the Page - 22 -
22
A Mozart látogatásáról nevezetes mozgalmas és fényes napok s évek
után a mester művei, nevezetesen „Don Giovanni" és a „Figaro lakodalma44
nem tűntek ugyan le az olasz opera színpadáról, de annak műsorában kevéssel
utóbb mégis Paer divatos operái vergődtek uralomra, míg végre a színigaz-
gatók többszöri hiába való közbelépése után a hirtelen csökkent érdeklődés
mellett tovább fönn nem tartható olasz játékok ideje egészen le nem tűnt.
Az utolsó s azzal együtt Prága zenei történelmének egy nevezetes korszaka
1807 április végén záródott Mozart „Clemenza di Tito"-jának előadásával.
A német színtársúlatok, melyek az akkori szokás szerint dalműveket is
adtak elő, olasz közjátékok és franczia operettek átdolgozásai mellett Mozart,
Hiller, Dittersdorf és egyéb honi szerzők egyes műveit vitték színre, melyeket
más, külföldi német színpadokon is játszottak akkoriban, köztük első sorban
természetesen Benda György, továbbá Holy András, Tuíek Ferencz, Zák
(Schack) B., a morva Müller Venczel és mások darabjait. Az akkortájt divatos
melodrámákat is előadták olykor-olykor, így Rousseau „Pygmalion44-ját és
Benda György „Medeátt-ját.
A prágai operának ezen XVIII. századbeli képét ki kell még egészí-
tenünk az oratorium és az iskolai zenedráma fölemlítésével. Egyes oratorium-
előadásokról, sőt e műfajt ápoló honi szerzőkről is szólnak ugyan már régibb
időből való tudósítások is, azonban csak 1700 után részesült e műforma
buzgóbb gondozásban, még pedig a cseh főváros templomaiban, melyekben
kivált húsvét táján rendes szokássá vált ily zeneművek előadása. Természetes,
hogy eleinte itt is az olaszok jártak elől, ámde utóbb prágai szerzők — csak
Sehling J. A., Taubner A. M., Habermann F. W. s Benda Bódog neveit
említjük — írták még az olasz és német oratoriumok jó részét is. Ezen
egykor annyira virágzó templomi zeneelőadások majdnem ugyanegy időben
szűntek meg az olasz operával, minthogy 1803 óta esze ágában sem lehetett
senkinek, hogy sikeres versenyre léphessen az újonnan alapított „Zene-
művész-egyesűletu-tel, mely eleinte oratoriumok bemutatásával lépett a
nyilvánosság elé. Az iskolai latin zenedrámák ápolását pedig még jóval előbb
megszüntette egy 1765-ben kiadott hatósági tilalom. A humanisták korának
latin és görög iskolai drámáit ugyanis, a melyekben itt-ott a régiek modorát
utánozni vélő karének is szerepelt, lassanként újabb divatú zenedrámai
előadások szorították ki. Ezek, mint már „melodráma44 nevük is mutatja,
épületes tárgyú latin operáknak tekinthetők, s leginkább a jezsuita és piarista
iskolákban divatoztak. Az ilyféle színielőadások legnevezetesbjeinek egyike
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (1), Volume 15/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Csehország II (1)
- Volume
- 15/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 16.2 x 22.8 cm
- Pages
- 376
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch