Page - 354 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2
Image of the Page - 354 -
Text of the Page - 354 -
354
művészetű kőfaragásnak e legkiválóbb, legterjedelmesebb alkotása a kapu
ívmezőjében Krisztusnak kigúnyoltatását, tövissel való megkoronáztatását és
fő jelenetként keresztre feszíttetését ábrázolja ; a támasztó pillérek gyámjain
Ábrahám és Mózes alakja áll; egykor még számos más szobor is díszíté
a kaput. További kiválóbb alkotás Szent Ludmillának a prágai György-
kolostorban levő síremléke; a sír födelén a szentet ábrázoló alak fekszik,
a mint kezeit imádkozva összekulcsolja ; a födél hosszanti oldalán levő öt-öt
fülkét nyers alakítású, de későbbi átdolgozás következtében eredeti jellegük-
ből kivetkőzött szentek foglalják el. Az ország kisebb-nagyobb templomaiban
fönmaradt számos sírkő arról tanúskodik, hogy a szobrászat ez ága mind
nagyobb valószerűségre törekedett, s ezzel kapcsolatban az eleinte sekélyen
formált képmás jobban-jobban kidomborodó alakot öltött. A XIV. és XV.
században háládatos föladatúl kínálkoztak a szobrászatnak a templom egyik
fő díszeiül szolgáló szentségházak, melyek majd szekrényhez, majd merészen
felszökő gúlához hasonlítanak, s támasztó pillérek, tornyocskák, mennye-
zetek, ormók, keresztvirágok vannak rajtuk ékítésűl. A hazai és a külföldi
mesterek egyaránt remekeltek a csúcsíves művészet e sajátos, jellemző
alkotásaival. Legkiválóbb szekrényalakú szentségházak: a nachodi, az egeri,
a schlani, a rakonitzi; gúlaalakúak : a kaurimi, a böhmisch-brodi, a pracha-
titzi, a krumaui, a gangi, a nezamyslitzi, a kuttenbergi (a Szent Lélek
templomában), a königgrätzi (a székesegyházban) és még számos. A hazai
irány képviselője a gangi szentségház, mely a fölírás szerint Raysek műve ;
ellenben az egeri szentségházat nürnbergi, a prachatitzit pedig dél-német
fölfogás jellemzi. A kései csúcsíves művészet idejében a szobrászat a szó-
széket is hatalmába keríté és Kuttenbergben, Prágában, Launban, Aussigban,
Unterhaidban remek műveket alkotott. A kuttenbergi szószék mellett leg-
érdekesebb a gangi már csak azért is, mert Raysek műve, noha egyfelől
a rakonitzi szószék gazdagabb, más felől pedig kétségtelen, hogy a mester
e téren nem mérkőzhetik az egykorú külföldi jelesebb szobrászokkal.
A XV. század vége felé a prágai Tein-templomban fölállított oltármennyezet
szintén arról tanúskodik, hogy Raysek mester nem volt kiválóbb szobrászi
tehetség. A kései csúcsíves művészetnek valószerűen formált ágas-bogas
díszítő módja a leghatározottabban és legtöbb csínnal érvényesült a prágai
székesegyház Vladislav-féle oratoriumán és az ó-városi tanácsház híres
toronyóráján. A szobrászat a XV. század második felében mind inkább
a világi építés szolgálatába szegődött, a miről Lititz várkastély, a pürglitzi
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Volume 15/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Csehország II (2)
- Volume
- 15/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.72 x 21.98 cm
- Pages
- 342
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch