Page - 371 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2
Image of the Page - 371 -
Text of the Page - 371 -
372
ábrázolásai tették az udvari művészet föladatát, mely az akkori tanulmányok
és az irodalom iránya által elősegítve Prága falait átlépi és ellepi a kastélyok
és a tanácsházak termeit, homlokzatát, tornyait és kapuit.
Az udvari idegen művészek mellett a festők testületébe tartozó hazai
erők is tevékenyek. A testület szabályai 1598-ban újból megállapíttatnak,
sőt a festészet már 1595-ben szabad művészetnek nyilváníttatik. A cseh
művészek közül nagyobb hírnek örvendenek bürglitzi Hutsky Simon és
Kvétná Dániel Elek, a ki a prágai érseki kápolnát díszíté festményekkel.
A cseh művészek egy felől a régi hagyományokhoz ragaszkodnak,
más felől pedig alárendelik magukat a németalföldi és olasz művészetnek.
Ezt lehet mondani úgy a prágai, mint a Prágán kivűl, a vidéken dolgozó
művészekről és műveikről is. Déli Csehországban egész sereg művészszel
találkozunk, kiknek nagyobb része a Rosenberg család szolgálatában áll.
Műveiken könnyű észrevenni majd a németalföldi, jelesül a Spranger-féle
iránynak, majd az olasz művészetnek a hatását. A Spranger-féle irány hatására
jellemző példa a Rosenberg-kastély nagy termének festészeti dísze. A mytho-
logiai csoportok, az emberi életből, a bölcsőtől a sírig, kölcsönzött jelenetek,
valamint egy másik szobában a planéták ábrázolása egyaránt jellemző művek.
Az ország többi vidékén is hasonlók a körülmények; a kiválóbb
alkotások fölötte ritkák. Radous Mátyás chrudimi festő azonban mégis
figyelmet érdemel; művei méltóan fejezik be a XVI. század folyamán
Chrudimban kifejlett kisebb helyi iskolát. Valószínűleg Radous ecsetje alól
kerültek ki az 1570-ik évi keletű cseh énekeskönyv festményei, melyek
méltán sorakoznak Pulér legjobb művei mellé; kétségtelen hitelességű művei
a Königgrätz városi, 1585 és 1604 között keletkezett, cseh nyelvű, pompás
énekeskönyvek. Számos tanítványa is volt a mesternek, a ki a vidéki városi
festőnek igazi és legjobb mintaképe. A bekövetkezett háborús idők szét-
szórták a tanítványokat és korlátozták a mester tevékenységét, a ki hogy
szülővárosától kénytelen ne legyen megválni, öreg napjaiban a katholikus
vallásra tért. Meghalt 1631-ben.
A vidéki városokban élő mesterek epitaphiumok készítésével is foglal-
koztak, melyek rendszerint a halálra vagy a föltámadásra vonatkozó jelenetet
s az elholtnak térdelő alakját ábrázolták. E szerény emlékeket a temetőbeli
templomok, néha a városi templomok falaira, pilléreire, vagy a sekrestyébe
akasztották föl. Maga Spranger sem tartotta méltóságán alúl valónak, hogy
barátja, annabergi Peterle Mihály emlékének tiszteletére epitaphiumot fessen
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Volume 15/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Csehország II (2)
- Volume
- 15/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.72 x 21.98 cm
- Pages
- 342
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch