Web-Books
in the Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Kronprinzenwerk
ungarisch
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2
Page - 375 -
  • User
  • Version
    • full version
    • text only version
  • Language
    • Deutsch - German
    • English

Page - 375 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2

Image of the Page - 375 -

Image of the Page - 375 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2

Text of the Page - 375 -

376 A friedlandi nagy hadvezér rendeletére keletkezett művek a XVII. század első felének az utolsó nevezetesebb alkotásai. A harminczéves háború nyug- talanságai, melyek e művészetnek oly sok emlékét pusztították el, egyúttal hirtelen elvágták a művészet további fejlődését. Azok soraiban, a kik nem akartak megválni őseik vallásától, vagy a kiket a körülmények kényszerítettek az ország elhagyására, számos tehetséges férfiú volt, köztük művészek is. Praehnoi Hollar Venczel, Csehország legderekabb rézmetszője, számüzött- ként Londonban folytatta művészetét; cseh-morva kivándorlott családból származott Kupecky János (Magyarországban, Bazinban 1667-ben született), a ki, mint Hollar, nem ritkán föl szokta említeni magáról, hogy „natione V V Bohemus". Kivándorolt családból származik závoritzi Skreta Sotnovsky Károly is, a ki utóbb a katholikus hitre tért és miután Olaszországban festővé képezte magát, visszament hazájába, a hol 1644-től kezdve élénk tevékenységet fejtett ki. Midőn a westfáliai békével nyugodtabb idők következtek, az elpusztúlt templomokban új oltárokat emeltek, melyek közül némelyeket a nevezetes esemény emlékeűl állítottak. Utóbb a katholikusok ismét elfoglalták a koráb- ban utraquista templomokat és a hívek azonnal hozzá is láttak a templomok megfelelő berendezéséhez. A mi megütközést keltett, azt már korábban eltávolították és a fordúlat tetemesen hozzájárúit, hogy a XV. és a XVI. századbeli művekből, kivált Prágában, majdnem semmi sem maradt fönn. A mindjárt 1648 után keletkezett oltárok jobbára egyfélék. Az oltárnak feketére festett és megaranyozott állványa építészeti tagoltságú és jobbára két emeletű; a fából faragott alakok nem barokk ízlésűek, mint a későbbi művek, hanem inkább a régibb hagyományokhoz alkalmazkodók, helylyel- közzel igen jók, sőt a legjobbak, a mit Csehország e fajban létre hozott. Ilyenek voltak azon oltárok állványai, melyek számára Skreta és kor- társai, példáúl Zimbrecht Mátyás és mások a képeket festették. Igazság- talanok volnánk, ha művészetükről képeik mai állapota után ítélnénk; e képek idővel elhomályosúltak, portól belepvék, s a mit az idő megkímélt, azt a hívatlan helyreállítók pusztították el. Skreta festményeit a leitmeritzi székes- egyházban a nap sugarai rongálták meg. A valamivel kevésbbé siralmas V állapotban levő kép ritka kivétel számba megy. Skreta olaszországi tartóz- kodása alatt határozottan az eklektikusok irányához csatlakozott, és nagy ügyessége, melylyel bármely festési módot elsajátított, kortársait bámúlatba ejté. A XVI. században és a XVII. század elején élt kiválóbb olasz festők
back to the  book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben Csehország II (2), Volume 15/2
Title
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Subtitle
Csehország II (2)
Volume
15/2
Editor
Rudolf Trónörökös Föherczeg
Publisher
Magyar Királyi Államnyomda
Location
Budapest
Date
1896
Language
Hungarian
License
PD
Size
15.72 x 21.98 cm
Pages
342
Categories
Kronprinzenwerk ungarisch
Web-Books
Library
Privacy
Imprint
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben