Seite - 375 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Band 15/2
Bild der Seite - 375 -
Text der Seite - 375 -
376
A friedlandi nagy hadvezér rendeletére keletkezett művek a XVII. század
első felének az utolsó nevezetesebb alkotásai. A harminczéves háború nyug-
talanságai, melyek e művészetnek oly sok emlékét pusztították el, egyúttal
hirtelen elvágták a művészet további fejlődését. Azok soraiban, a kik nem
akartak megválni őseik vallásától, vagy a kiket a körülmények kényszerítettek
az ország elhagyására, számos tehetséges férfiú volt, köztük művészek is.
Praehnoi Hollar Venczel, Csehország legderekabb rézmetszője, számüzött-
ként Londonban folytatta művészetét; cseh-morva kivándorlott családból
származott Kupecky János (Magyarországban, Bazinban 1667-ben született),
a ki, mint Hollar, nem ritkán föl szokta említeni magáról, hogy „natione
V V
Bohemus". Kivándorolt családból származik závoritzi Skreta Sotnovsky
Károly is, a ki utóbb a katholikus hitre tért és miután Olaszországban
festővé képezte magát, visszament hazájába, a hol 1644-től kezdve élénk
tevékenységet fejtett ki.
Midőn a westfáliai békével nyugodtabb idők következtek, az elpusztúlt
templomokban új oltárokat emeltek, melyek közül némelyeket a nevezetes
esemény emlékeűl állítottak. Utóbb a katholikusok ismét elfoglalták a koráb-
ban utraquista templomokat és a hívek azonnal hozzá is láttak a templomok
megfelelő berendezéséhez. A mi megütközést keltett, azt már korábban
eltávolították és a fordúlat tetemesen hozzájárúit, hogy a XV. és a XVI.
századbeli művekből, kivált Prágában, majdnem semmi sem maradt fönn.
A mindjárt 1648 után keletkezett oltárok jobbára egyfélék. Az oltárnak
feketére festett és megaranyozott állványa építészeti tagoltságú és jobbára
két emeletű; a fából faragott alakok nem barokk ízlésűek, mint a későbbi
művek, hanem inkább a régibb hagyományokhoz alkalmazkodók, helylyel-
közzel igen jók, sőt a legjobbak, a mit Csehország e fajban létre hozott.
Ilyenek voltak azon oltárok állványai, melyek számára Skreta és kor-
társai, példáúl Zimbrecht Mátyás és mások a képeket festették. Igazság-
talanok volnánk, ha művészetükről képeik mai állapota után ítélnénk; e képek
idővel elhomályosúltak, portól belepvék, s a mit az idő megkímélt, azt a
hívatlan helyreállítók pusztították el. Skreta festményeit a leitmeritzi székes-
egyházban a nap sugarai rongálták meg. A valamivel kevésbbé siralmas
V
állapotban levő kép ritka kivétel számba megy. Skreta olaszországi tartóz-
kodása alatt határozottan az eklektikusok irányához csatlakozott, és nagy
ügyessége, melylyel bármely festési módot elsajátított, kortársait bámúlatba
ejté. A XVI. században és a XVII. század elején élt kiválóbb olasz festők
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Band 15/2
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (2)
- Band
- 15/2
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 15.72 x 21.98 cm
- Seiten
- 342
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch