Page - 562 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2
Image of the Page - 562 -
Text of the Page - 562 -
214
szerint további fedű- és egyúttal mélymívelési (mélyszinti) aknákat kellett
nyitni. A bustéhradi vasút e czélra (újabb akna kezdése helyett) a már
meglévő legmélyebb („Ferdinánd császár" nevű) kettős aknája felől fogott
terjedelmes bányatelke további föltárásához; az államvasút-társaság pedig
már meglévő Barré-aknáján kivűl még egy 400 méter mélységű újabb
(„Ronna" névre keresztelt) éjszaki aknát vájatott és szerelt föl a legtökéle-
tesebben. A prágai vas-ipartársúlat meg, melynek bányatelke Kladnónál
éjszak felé az államvasútakével határos, az éjszaknyugatnak tovább terjedő
szénvidéken bölcs előrelátással már régebben megszerzett egy (körülbelül
7 négyszögkilométernyi) új telket, s annak kiaknázását a „Mayrau" nevű
520 méter mély kettős aknával kezdte meg; ehhez utóbb (1890-ben) még
Mayrautól nyugatra a legújabb berendezésű Miksa-akna járúlt.
Az előbb említett mélymívelésű aknákkal egyidőben kezdte a miröschaui
kőszénbánya-társaság is a prágai vas-ipartársúlat mélymívelési területével
éjszaknyugaton határos libusíni kőszénbányája kiaknázását. E serényen
dolgozó társaság, mely első sorban a Rokitzan melletti miröschaui kőszén-
medencze czélszerű kiaknázásával foglalkozott s azt még ma is folytatja,
jókor (1881-ben) feladatúi tűzte maga elé annak kifürkészését, vájjon a
kladnói kőszéntelep, a melynek további éjszaknyugati folytatásában addig
nem igen hittek, azon a tájon esetleg nagyobb mélységben nem volna-e
mégis föllelhető? S a történelmi nevezetességű Libusín község közelében
e czélra nagy akadályok leküzdésével eszközölt fúrás csakugyan arra az
eredményre vezetett 1884-ben, hogy kerekszám 430 méternyi mélységben
8 méter vastag kőszéntelepre bukkantak. Alkalmas helyen nyomban hozzá
is láttak a libusíni „János-akna" mélyítéséhez, melynek teljesen korszerű
eszközökkel végzett munkálatai 1887-ben föltárták a szép telepet, s 1890-ben
nagyszabású és tökéletes fölszerelésű kettős aknává bővülve épültek ki.
E telep a bustéhradi vasúton kivűl az államvaspálya prága-bodenbachi
vonalával is össze van kötve.
A libusíni bányával együtt immár a kladnói szénbánya-vidék négy
teljesen korszerű mívelésű nagy vállalatot foglal magába, melyek koruk
szerinti sorban a következő termelést mutatták föl az 1890. évben : a
bustéhradi vasút 4.6 millió, a prágai vas-ipartársúlat 5.8 millió, az állam-
vasút-társaság (saját vaspályáira való tekintettel) 7.8 millió, a miröschaui
szénbánya-társaság Libusínban (jóllehet akkor még csak az előkészület fokán
állott) már is 2.1 millió métermázsányi legszebb minőségű szenet aknázott.
71*
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Volume 15/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Csehország II (2)
- Volume
- 15/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.72 x 21.98 cm
- Pages
- 342
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch