Page - 589 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2
Image of the Page - 589 -
Text of the Page - 589 -
590
negyedkrajczárosokat is veretett. Mária Terézia császárnő a meglévő pénz-
nemek mellé néhány újat juttatott forgalomba, úgy, hogy uralkodása alatt
Csehországban az aranyokon kivűl tallérokat, forintokat, 30, 20, 17, 15,
10, 6, 3 és l krajczáros ezüst- és egy- meg félkrajczáros, valamint garasos
és filléres rézpénzeket vertek. E császárnő idejében a cseh pénzek nyolczszáz
évesnél régibb sorozata véget ér, mert minekutána előbb a budweisi pénz-
verőt már 1618-ban, majd a joachimsthalit 1670-ben, a kuttenbergit
1726-ban bezárták, utoljára a prágaira és rá került a megszűntetés sora.
Mária Terézia apró rézpénzeinél újabb keletű cseh pénzek, vagyis cseh-
országiakúl jelzettek e pénzverőből nem ismeretesek, habár az intézetet
csak 1784-ben zárták be. Ferencz császár alatt 1795-ben ugyan ismét
megnyílt s csak 1857-ben zárták be újra; a Mária Terézia korabeli pénzverő
jegybetűt (P = Prága) a C váltotta föl.
Közlekedésügy.
Csehország mező- és erdőgazdaságának, bányászatának nagy fejlettsége
s lakóinak serény természete egyfelől az ország közlekedési eszközeinek mai
állapotában nyer jellemző kifejezést, másrészt pedig érthetővé teszi a közle-
kedési hálózat mind tökéletesebb kiépítésére irányúló vágyakat s a vízi útakra
és vaspályákra vonatkozó azon terveket, a melyek valósítása a jövő feladata.
Csehországnak állami, országos, kerületi és községi útakból álló útháló-
zata hosszabb 25.000 kilométernél, s ebből mintegy 4.300 kilométer állami,
16.000 kilométer kerületi út, míg a többi csekély rész országos és községi.
E szárazföldi útakhoz 1.160 kilométernyi hajózható, vagy legalább tutajjal
járható vízi út járul, a miből 354 kilométernyi hajózható.
A jelenkorban a vizén való szállításnak fő útja az alsó Elbe, főleg
Aussigtól az ország határáig, a melyen a nagy szabályozási munkálatok
elkészülte és a teplitzi kerület barnaszén-bányáinak megnyílta óta a közle-
kedés valóban igen föllendült. Régibb azonban a hajózás és tutajozás Prágán
fölül a Moldaván Budweisiől kezdve. Már I. Ferdinánd alatt megkezdődik
a budweis-prágai vonalon a sószállítás, mely a gmundeni sóbányákból a
Traunon és aztán a Dunán Mauthausenig vízi s onnan szárazföldi úton történt
Budweisig. I. Ferdinánd idejében végezték az első nevezetesebb szabályozási
munkálatokat a királyi kamara költségén. A zsilipeken átjárókat nyitottak,
hogy a hajók és tutajok akadálytalanúl átmehessenek rajtuk akár le, akár
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Volume 15/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Csehország II (2)
- Volume
- 15/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.72 x 21.98 cm
- Pages
- 342
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch