Page - 591 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2
Image of the Page - 591 -
Text of the Page - 591 -
592
rakodópartot építettek Prága mellett Holelovitzban és hozzáfogtak a karolinen-
thali kikötő kibővítéséhez. A Moldavának Prágán keresztül folyó részén
gátolja a hajózást az itt lévő négy zsilip; de ennek az akadálynak is tervben
van a megszűntetése egy Karolinenthal és Prága közötti hajózási csatorna
és az árúk ki- s berakására szolgáló lépcsőzetes kőpart építése által. E terv
megvalósítása és e hajózási útnak a Prága fölötti legutolsó zsilipekig való
kiterjesztése nagy és nevezetes fordúlópont lesz a Moldaván való hajózás
fejlődésében s végre valahára meg fogja érlelni IV. Károly eszméjét, a ki
Prágát a hajózás fejlesztésével kereskedelmi főhelylyé kívánta tenni.
A felső Moldaván is több rendbeli szabályozási munkálatot végeztek,
s 1865 óta Prága és Stéchovitz között is megnyílt a gőzhajózás. A Budweis
és Prága közti vonalon ezenkívül réges-régen fönnáll a fatutajozás, ellenben
a Ferencz József-vaspálya megnyílta óta a hajón való árúszállítás e folyam-
részen tetemesen csökkent. A só- és graphitszállítás itt teljesen megszűnt s az
1865-ben még 24.708 tonnányi árúforgalom 1887-ben már 2.111 tonnára
szállt alá.
Csehország kisebb folyóit : a Luznitzot, Wottawát, Beraunt, Maltschot
és Egert 1869 óta országos költségen szabályozzák, míg a hajózható folyók
szabályozása állami ügy. Az 1842-ben a Luznitz folyóra vonatkozólag Lanna
Adalbert hajózási mesternek adott kizárólagos szabadalom 1849-ben meg-
szűnt, s ezzel e folyót a közforgalomnak adták át, hogy ama vidékek dús
fatermése az egész országnak hasznára váljék.
A jelen korban ismét fölmerült a Duna és Moldava közötti csatorna
létesítésének terve, mely nagyon életrevalónak tetszik, minthogy a forrásától
délnek induló s aztán éjszaknak kanyarodó Moldava ott, a hol e fordúlót
teszi, csupán 20 kilométernyire van a Dunától. Ha e nagy fontosságú össze-
köttetés valósúlhatna, azzal mindjárt az Elbe is össze volna kötve a Dunával,
és így meglenne az Éjszaki tengernek a Fekete tengerrel egyenes vízi úton
való összeköttetése. Állítólag már IV. Károly lelkében szülemlett meg ez
a terv, mely azóta ismételten fölmerült. I. József császár-király Wratislaw
gróf ajánlatára véleményt mondatott Vogemonte Lothár vízépítészeti mér-
nökkel a Moldava hajózhatóvá tétele és a Dunával leendő összekötése tervéről,
s e szakférfiú egy 1708-ban, olasz nyelven megjelent emlékiratba foglalta
nézeteit. Az ő tervei szerint vagy az alsó-ausztriai Kamp folyót kellene
Weitránál a Lanschitz folyóval egyesíteni, a mely Luznic néven Tábortól
délre Moldautheinnél ömlik a Moldavába, vagy pedig a felső-ausztriai Aistot
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Volume 15/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Csehország II (2)
- Volume
- 15/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.72 x 21.98 cm
- Pages
- 342
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch