Page - 595 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2
Image of the Page - 595 -
Text of the Page - 595 -
596
engedélyezett turnau-kralupi s az ehhez csatlakozó cseh éjszaki vasút
(1865 október 6) Bakovból Böhmisch-Leipán át Rumburgba, Georgswalde-
Ebersbachba s aztán a Warnsdorf s Bodenbach közti vonalak. A legutóbbi
években a turnau-kralupi vasút az éjszaki vaspályával teljesen egyesűit.
Egy második forgalmi hálózat az 1866 november 1 l-én kelt engedélyezésű
Ferencz József-vasút, mely egy felől Bécs, Budweis, Linz és Eger, más részt
Prága és Gmünd közt létesít egyenes összeköttetést s a weselí-budweisi
szárnyvonalat is magába foglalja. A harmadik nagy forgalmi hálózatot az
osztrák éjszaknyugati vasút bécs-nimburg-jungbunzlaui (352.914 kilométer),
nimburg-tetschen-mittelgrundi (136.796 kilométer) és prága-mittelwaldei
(209 kilométer) vonalai alkotják. Végűi még említendők a bustéhradi
vasút 420.3 kilométernyi vonalai, főleg a prága-komotau-egeri vonalrész
(238.079 kilométer), aztán a prága-duxi vasút (l8o.331 kilométer) és az
ország éjszaki részét a nyugatival összekötő eisenstein-pilsen-saazi ú. n.
pilsen-prieseni vaspálya (257.846 kilométer).
A vasútpolitika terén 1880-ban beállott nagy változás, a mely az
államvasútak építésének s a magánvasútak állami tulajdonba, vagy legalább
kezelésbe vételének kedvez, Csehország vasúthálózatára is nagy hatással
volt. Ennek következtében szerezte meg az állam az Erzsébet nyugati
vasútat s így annak cseh földre eső részét, aztán a Ferencz József-vaspályát,
a pilsen-prieseni vasútat s vette kezelésébe a prága-duxi vonalat.
Az 1883 november 25-ki keletű törvény értelmében épült ki a cseh-
morva összekötő vasút weselí-neuhaus-iglaui (92.328 kilométer), obercerkve-
tabori (68.794 kilométer), tabor-piseki (59.021 kilométer), horazdiovitz-klattaui
(57.825 kilométer) és janovitz-tausi (31.691 kilométer) vonala. Az 1880 május
25-ki törvény alapján, a mely kiváló kedvezményeket nyújt a helyiérdekű
vasútaknak, egész sor ilyen pálya épült, s ezek a mennyiben nem a nagyobb
vaspályák hálózatába tartoznak, két vállalat közt oszolnak meg : a cseh
kereskedelmi vasútak (l91.294 kilométer) és az osztrák helyiérdekű vasútak
társasága közt, a mely utóbbi azonban nem szorítkozik csupán Csehországra.
Említsük meg még végűi, hogy Prágában egy l8.536 kilométer hosszú-
ságú lóvonatú városi vasút is van, a mely 1891-ben összesen 8,804.784
személyt szállított; hogy továbbá 1891-ben a prágai Belvederetől a bubenéi
királyi vadaskertig egy villamos vaspálya nyílt meg, s hogy Csehország
délkeletén két új vasútvonal készült el nem rég, a wodnan-prachatitzi és
a strakonitz-winterbergi.
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Volume 15/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Csehország II (2)
- Volume
- 15/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.72 x 21.98 cm
- Pages
- 342
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch