Page - 609 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Volume 15/2
Image of the Page - 609 -
Text of the Page - 609 -
èiò
jelek biztató föltűnte mellett lépett át fejlődése azon időszakába, mely teljes
joggal nevezhető az ipar és kereskedelem új-korának.
De előbb még súlyos sorscsapásoknak kellett érniök Csehországot.
Tudjuk, hogy a XVI. századnak is megvoltak a maga vallási háborúi,
míg végre a kelyhesek felekezete az országban majdnem mindenütt a
protestantizmusba olvadt. A schmalkaldeni háború, a rendeknek a király
elleni lázadása s az erre következett szigorú büntetés, a mely legkemé-
nyebben megint a szabad királyi városokat sújtotta : mindez erőszakosan
meggátolta az egyetemes békés haladást. I. Ferdinánd uralkodásának csak
a végső éveiben erősítette meg egyes czéhek szabályzatait, így a prágai
asztalosokét, ötvösökét, lakatosokét, festőkét és üvegesekét, seborvosokét,
stb. (1562); más czéheknek pedig még tovább kellett föléledésükre várniok,
kivéve a hűséges Aussig, Budweis és Pilsen városokéit. Komotau, melyet
szörnyű tűzvész pusztított el, némi kíméletben részesült, nevezetesen az
1520-ban szervezkedett serfőző-czéhe, melyhez már 1531-ben egy takács-
czéh is csatlakozott. Épen így már régebben is kaptak egyes főurak közben-
járására némely tőlük függő városok bizonyos iparjogi szabadalmakat, mint
példáúl Friedland, a melynek föloszlott posztószövő-czéhét 1532-ben újra
fölélesztették, a város pedig a királytól (1537-ben) vásárjogot nyert. Egy
1545 szeptember 28-án kelt oklevél az egész ország czéhbeli posztókészítői-
nek megengedte, hogy szöveteiket mindenütt akár rőf-, akár végszámra
szabadon árúihatják s a gyapjút ott vehetik, „a hol épen kapható", a minek
elnyeréseért sok czéh hiába küzdött akkoriban s még későbbi időben is.
Nem valami szerencsés gondolat volt, hogy I. Ferdinánd nem sokkal
trónralépte után megint fölújította IV. Károlynak azt a régi törvényét, a
mely szerint minden Csehországba érkező árút Prágába kellett szállítani s
az ottani Téyn-udvarban megvámolni. E rendszabálynak sok panaszra végűi
kieszközölt korlátozása is elég akadálya maradt még a kereskedelemnek.
Ferdinánd főherczeg, a király fia, helytartó korában már nem egy intézkedést
tett a közlekedés meg a közbiztonság javítására, melyek azonban még
mindig igen sok hiányban szenvedtek. Az országútak őrizetére „czirkáló
csapatokat" szervezett az egész országban, melyek egy főfelügyelő alatt
állottak. Ö volt egyúttal az első, a ki a fels'ò Moldava és az Elbe hajózhatóvá
tételéhez hozzáfogott (1552). Alighanem még az ő uralkodása idejébe esik
a Jürgen-féle fontos következményű találmánynak, a kerekes rokkának
behozatala, a mely első sorban a hegyvidékek lakosságának lett nagy
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Volume 15/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Csehország II (2)
- Volume
- 15/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.72 x 21.98 cm
- Pages
- 342
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch