Page - 27 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1
Image of the Page - 27 -
Text of the Page - 27 -
27
Hogy is lehetett volna hozzáfogni a Duna szabályozásához, a mikor
annak sem folyását, sem medrét, sem vízjárási és egyéb tulajdonságait nem
ismerték kellőleg! Ezt tehát mind ki kellett előbb tanulni, hogy megállapít-
ható legyen, hol mi a teendő. A magyar kir. helytartótanács e végből
1816-tól 1823-ig, később 1830-ban több rendelettel intézkedett a Duna
folyam térképezése és vízrajzi fölvétele, valamint ezzel kapcsolatban a víz-
folyás sebességének és a lefolyó víz mennyiségének meghatározása iránt,
mely czélra egy külön Duna-térképező hivatalt állítottak föl. A Dunát az
ausztriai Petronelltől kezdve egészen a Turn-Severinnél volt Traján-hídig
úgy helyrajzi, valamint föld- és vízrajzi szempontból fölvették, árterét,
medrét, vizének mélységét, vízszínének esési sajátságait kikutatták, fölmér-
ték, folyásának másodperczenkénti sebességét s a különböző vízállásoknál
medrében lefolyó víz mennyiségét meghatározták és általában oly kiválóan
szakavatott munkálatot készítettek az egész Dunáról, a mely a technikai
tudomány mai, sokkal fejlettebb korában is fényesen megállja helyét s
becsületére válik Hieronymi Ottó igazgató mérnöknek, a térképező hivatal
vezetőjének, valamint Vásárhelyi Pál hajózási felügyelőnek, a kik e nagy
munka szellemi vezetői valának. 1823-ban kezdték meg e fölvételeket
s 1840-ben készültek el velők teljesen, kiterjeszkedvén az egész Duna
szabályozására.
A felső Dunára vonatkozó fölvételek és szabályozási tervek 1830-ban
elkészülvén, a magyar kir. helytartótanács 1831 július 5-én kelt rendeletével
intézkedett a Duna folyam pozsony-gútori szakaszának szabályozása iránt,
a mi 1,929.757 pengő forintra volt előirányozva. A szabályozást egyelőre
Pozsony és Gútor közt 1832-ben, Gútor és Vének közt 1837-ben tényleg
meg is kezdték, és pedig a túlságosan széles meder összeszorításával, a
mellék- és fattyú-ágak elzárásával s a laza partok megerősítésével. S alig
telt bele pár év, már a munkálatok folyama alatt tapasztalni lehetett e
szakaszon a meder és a vízfolyás javúlását. A czél t. i. az volt, hogy egy
fő medret létesítsenek, a melyben a hajózáshoz kellő vízmélység a legkisebb
vízálláskor is biztosittassék. S ezt a czélt a szabályozás alá vett szakaszon
csakhamar el is érték. A megkezdett munkát azonban nem fejezték be
teljesen; bár egész 1845-ig serényen dolgoztak rajta s 1,275.000 pengő
forintot belé is építettek. 1846-ban az akkori országos építési igazgatóság
újabb terveket dolgoztatott ki a Duna szabályozására, mely terveket
1848-ban elő is terjesztették gróf Széchenyi István akkori közlekedési
4*
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Volume 16/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Magyarország IV (1)
- Volume
- 16/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.89 x 21.9 cm
- Pages
- 304
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch