Web-Books
in the Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Kronprinzenwerk
ungarisch
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1
Page - 46 -
  • User
  • Version
    • full version
    • text only version
  • Language
    • Deutsch - German
    • English

Page - 46 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1

Image of the Page - 46 -

Image of the Page - 46 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1

Text of the Page - 46 -

46 A Duna-gőzhajózási Társaság ezen ó-budai hajógyára munkásságát egészen maga foglalván le, a magánhajózás szükségleteinek kielégítéséről természetesen külön kellett gondoskodni. így jöttek létre az e czélra kiválóan alkalmas új-pesti kikötő bal partján a különféle hajógyári vállalatok, a melyek évtizedeken át változó szerencsével működtek, míg ma tetemesen megerősödve s a hajóépítő ipar fokozott követeléseihez mérten berendezve, kiváló tényezői a dunai hajózás örvendetes föllendülésének. A dunai hajózás kiváló nemzetközi fontossága s a hajóépítéshez évről- évre nagyobb mértékben fűződő technikai követelmények mindinkább kívánatosnak mutatták a magyar hajóépítő iparnak olyan megerősödését, hogy az a fokozott követeléseket kielégíthesse. A magánvállalatok elegendő pénz hiányában a hajógyártásban nagyobb előhaladást nem tehettek s a külföld ez irányú hatalmas versenyével lépést nem tarthattak. A magyar hajóépítő-ipar terén egészen új korszak kezdeteként kellett tehát üdvözöl- nünk azon két nagyobbszabású, 1890-ben keletkezett hajó- és gépgyári vállalat létrejöttét, melyek egyikét a magyar leszámítoló- és pénzváltó-bank alapította két átvett magánhajó-gyárból, a másikát a magyar ipar- és keres- kedelmi bank hozta létre „Danubius" hajó- és gépgyár részvénytársaság czímen egy millió forint alaptőkével. Mindkét vállalat azonnal nagy mérték- ben kiterjesztette hajóépítő telepét, berendezvén azt a hajógyártás minden kellékeivel s fölszerelvén a kazán- és gépgyártáshoz szükséges eszközökkel és gépekkel, úgy, hogy ma a Duna-gőzhajózási Társaság ó-budai, szintén nagyszabású, hajógyárán kivűl a hajóépítő technika legnagyobb követelései- nek is megfelelő s a szükséges pénzforrásokkal rendelkező két oly hatalmas hajógyára van fővárosunknak, melyek képesek az egész Duna hajó-szükség- letét ellátni. Elhaladva az összekötő' vasúti híd alatt, a Dunát egyszerre két ágra látjuk szakadni. Balra a soroksári ág húzódik mintegy 50 kilométer hossza- ságban. E mellett Erzsébet/alva, Soroksár, Haraszti, Taksony, Majosháza, kissé beljebb Laczháza, majd Dömsöd és Dab községek vannak, melyek, a míg a soroksári Duna-ág hajózható volt, fontos szerepet vittek a főváros élelmezésében. Jobbra a több millió forint költséggel szabályozott budafoki ág van. E közt a két ág közt nyúlik el mintegy 50 kilométer hosszaságban a 4—7V2 kilométer széles Csepel-sziget, Csepel, Sziget-Szent-Miklós, Tököl, Csép, Újfalu, Sziget-Szent-Márton, Sziget-Becse, Lóré, Makád községekkel és Ráczkeve mezővárossal.
back to the  book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben Magyarország IV (1), Volume 16/1
Title
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Subtitle
Magyarország IV (1)
Volume
16/1
Editor
Rudolf Trónörökös Föherczeg
Publisher
Magyar Királyi Államnyomda
Location
Budapest
Date
1896
Language
Hungarian
License
PD
Size
14.89 x 21.9 cm
Pages
304
Categories
Kronprinzenwerk ungarisch
Web-Books
Library
Privacy
Imprint
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben