Web-Books
im Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Kronprinzenwerk
ungarisch
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1
Seite - 46 -
  • Benutzer
  • Version
    • Vollversion
    • Textversion
  • Sprache
    • Deutsch
    • English - Englisch

Seite - 46 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1

Bild der Seite - 46 -

Bild der Seite - 46 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1

Text der Seite - 46 -

46 A Duna-gőzhajózási Társaság ezen ó-budai hajógyára munkásságát egészen maga foglalván le, a magánhajózás szükségleteinek kielégítéséről természetesen külön kellett gondoskodni. így jöttek létre az e czélra kiválóan alkalmas új-pesti kikötő bal partján a különféle hajógyári vállalatok, a melyek évtizedeken át változó szerencsével működtek, míg ma tetemesen megerősödve s a hajóépítő ipar fokozott követeléseihez mérten berendezve, kiváló tényezői a dunai hajózás örvendetes föllendülésének. A dunai hajózás kiváló nemzetközi fontossága s a hajóépítéshez évről- évre nagyobb mértékben fűződő technikai követelmények mindinkább kívánatosnak mutatták a magyar hajóépítő iparnak olyan megerősödését, hogy az a fokozott követeléseket kielégíthesse. A magánvállalatok elegendő pénz hiányában a hajógyártásban nagyobb előhaladást nem tehettek s a külföld ez irányú hatalmas versenyével lépést nem tarthattak. A magyar hajóépítő-ipar terén egészen új korszak kezdeteként kellett tehát üdvözöl- nünk azon két nagyobbszabású, 1890-ben keletkezett hajó- és gépgyári vállalat létrejöttét, melyek egyikét a magyar leszámítoló- és pénzváltó-bank alapította két átvett magánhajó-gyárból, a másikát a magyar ipar- és keres- kedelmi bank hozta létre „Danubius" hajó- és gépgyár részvénytársaság czímen egy millió forint alaptőkével. Mindkét vállalat azonnal nagy mérték- ben kiterjesztette hajóépítő telepét, berendezvén azt a hajógyártás minden kellékeivel s fölszerelvén a kazán- és gépgyártáshoz szükséges eszközökkel és gépekkel, úgy, hogy ma a Duna-gőzhajózási Társaság ó-budai, szintén nagyszabású, hajógyárán kivűl a hajóépítő technika legnagyobb követelései- nek is megfelelő s a szükséges pénzforrásokkal rendelkező két oly hatalmas hajógyára van fővárosunknak, melyek képesek az egész Duna hajó-szükség- letét ellátni. Elhaladva az összekötő' vasúti híd alatt, a Dunát egyszerre két ágra látjuk szakadni. Balra a soroksári ág húzódik mintegy 50 kilométer hossza- ságban. E mellett Erzsébet/alva, Soroksár, Haraszti, Taksony, Majosháza, kissé beljebb Laczháza, majd Dömsöd és Dab községek vannak, melyek, a míg a soroksári Duna-ág hajózható volt, fontos szerepet vittek a főváros élelmezésében. Jobbra a több millió forint költséggel szabályozott budafoki ág van. E közt a két ág közt nyúlik el mintegy 50 kilométer hosszaságban a 4—7V2 kilométer széles Csepel-sziget, Csepel, Sziget-Szent-Miklós, Tököl, Csép, Újfalu, Sziget-Szent-Márton, Sziget-Becse, Lóré, Makád községekkel és Ráczkeve mezővárossal.
zurück zum  Buch Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben Magyarország IV (1), Band 16/1
Titel
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Untertitel
Magyarország IV (1)
Band
16/1
Herausgeber
Rudolf Trónörökös Föherczeg
Verlag
Magyar Királyi Államnyomda
Ort
Budapest
Datum
1896
Sprache
ungarisch
Lizenz
PD
Abmessungen
14.89 x 21.9 cm
Seiten
304
Kategorien
Kronprinzenwerk ungarisch
Web-Books
Bibliothek
Datenschutz
Impressum
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben