Web-Books
in the Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Kronprinzenwerk
ungarisch
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1
Page - 68 -
  • User
  • Version
    • full version
    • text only version
  • Language
    • Deutsch - German
    • English

Page - 68 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1

Image of the Page - 68 -

Image of the Page - 68 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1

Text of the Page - 68 -

68 A zuhatagokban a fenék magas sziklái a hajózási útat sok helyen szűk határok közé szorítják és tekervényessé teszik, s e mellett úgy szólván minden vízállásnál más-más irányba terelik. A hajózási útnak ezen veszé- lyessége miatt az Al-Dunának egész báziás-turnseverini szakaszán be van hozva a hajókalauz-szolgálat oly formán, hogy a felülről érkező hajó veze- tését rendszerint Drenkován, de alacsony vízálláskor már Moldován, sőt Báziáson is, az alúlról fölfelé menő hajók vezetését pedig Turn-Severinben a zuhatagok hajózhatóságát és a hajózási útakat tökéletesen ismerő kalauz (lócz) veszi át. A Duna-gőzhajózási Társaságnak saját kalauzai vannak, a kik tehát a társaságnak rendes alkalmazottjai ; de ezeken kivűl vannak magán- hajókalauzok is. A biztosító társaságok az Al-Dunára menő szállítmányok és az ott járó hajók biztosítását rendesen ahhoz a föltételhez kötik, hogy a hajót a zuhatagos szakaszon kalauz vezesse. Hogy a zuhatagok mennyire korlátozzák itt a hajózást, kitűnik abból, hogy 1840-től 1890-ig terjedő 50 év alatt az évenként 275 napot tevő hajózási időszakban átlag 117 napon volt a hajózás a 150 centiméternyi gázlású hajóknál akadályozva, ezek tehát teljes teherrel évenként csak 158 napon át közlekedhettek az egész Al-Dunán, míg a nagyobb 183 cm. gázlású hajóknak teljes teherrel való közlekedése az év legnagyobb részében akadályozva volt s a hajózási időszakban átlag 45—160 napra szorítkozott. A Duna folyamnak, mint közlekedési útnak, kiváló fontosságát már a rómaiak fölismerték s hódító hadjárataik eszközéül sikeresen föl is hasz- nálták. E czélból nagy munkálatokat is végeztek a Dunán, a melyeknek helyenként ma is meglevő romjai méltán fölkeltik a bámúlatot azon kiváló szakértelemmel végrehajtott s az akkori időhöz képest óriási erőkifejtést követelt művek iránt. Azon számos kőhíd mellett, melyeknek romjai a latin építészetnek szinte csodálatot keltő alkotásai, a Duna mentén Regensburgtól egészen le vontató útat készítettek, hogy hajóiknak akadálytalan fölvontatását az Al-Dunán biztosítsák. A Vaskapu-zuhatag megkerülésére a jobbparton épített csatornának maradványai és az Al-Duna jobbpartján a sziklaszirtbe vésett Traján-útnak ma is meglevő nyomai és emlékei egy világhódító nép akadályt nem ismerő nagy szellemi és anyagi erejének közel két évezredes tanúbizonyságai. A Traján-út építését tulajdonképen már Tiberius császár megkezdte, s Traján császár folytatta és be is fejezte Kr. u. 103 körűi a 4-dik scytha és az V-dik macedón légió segélyével.
back to the  book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben Magyarország IV (1), Volume 16/1
Title
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Subtitle
Magyarország IV (1)
Volume
16/1
Editor
Rudolf Trónörökös Föherczeg
Publisher
Magyar Királyi Államnyomda
Location
Budapest
Date
1896
Language
Hungarian
License
PD
Size
14.89 x 21.9 cm
Pages
304
Categories
Kronprinzenwerk ungarisch
Web-Books
Library
Privacy
Imprint
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben