Page - 68 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1
Image of the Page - 68 -
Text of the Page - 68 -
68
A zuhatagokban a fenék magas sziklái a hajózási útat sok helyen
szűk határok közé szorítják és tekervényessé teszik, s e mellett úgy szólván
minden vízállásnál más-más irányba terelik. A hajózási útnak ezen veszé-
lyessége miatt az Al-Dunának egész báziás-turnseverini szakaszán be van
hozva a hajókalauz-szolgálat oly formán, hogy a felülről érkező hajó veze-
tését rendszerint Drenkován, de alacsony vízálláskor már Moldován, sőt
Báziáson is, az alúlról fölfelé menő hajók vezetését pedig Turn-Severinben
a zuhatagok hajózhatóságát és a hajózási útakat tökéletesen ismerő kalauz
(lócz) veszi át. A Duna-gőzhajózási Társaságnak saját kalauzai vannak, a kik
tehát a társaságnak rendes alkalmazottjai ; de ezeken kivűl vannak magán-
hajókalauzok is. A biztosító társaságok az Al-Dunára menő szállítmányok
és az ott járó hajók biztosítását rendesen ahhoz a föltételhez kötik, hogy
a hajót a zuhatagos szakaszon kalauz vezesse.
Hogy a zuhatagok mennyire korlátozzák itt a hajózást, kitűnik abból,
hogy 1840-től 1890-ig terjedő 50 év alatt az évenként 275 napot tevő
hajózási időszakban átlag 117 napon volt a hajózás a 150 centiméternyi
gázlású hajóknál akadályozva, ezek tehát teljes teherrel évenként csak
158 napon át közlekedhettek az egész Al-Dunán, míg a nagyobb 183 cm.
gázlású hajóknak teljes teherrel való közlekedése az év legnagyobb részében
akadályozva volt s a hajózási időszakban átlag 45—160 napra szorítkozott.
A Duna folyamnak, mint közlekedési útnak, kiváló fontosságát már
a rómaiak fölismerték s hódító hadjárataik eszközéül sikeresen föl is hasz-
nálták. E czélból nagy munkálatokat is végeztek a Dunán, a melyeknek
helyenként ma is meglevő romjai méltán fölkeltik a bámúlatot azon kiváló
szakértelemmel végrehajtott s az akkori időhöz képest óriási erőkifejtést
követelt művek iránt. Azon számos kőhíd mellett, melyeknek romjai a latin
építészetnek szinte csodálatot keltő alkotásai, a Duna mentén Regensburgtól
egészen le vontató útat készítettek, hogy hajóiknak akadálytalan fölvontatását
az Al-Dunán biztosítsák. A Vaskapu-zuhatag megkerülésére a jobbparton
épített csatornának maradványai és az Al-Duna jobbpartján a sziklaszirtbe
vésett Traján-útnak ma is meglevő nyomai és emlékei egy világhódító nép
akadályt nem ismerő nagy szellemi és anyagi erejének közel két évezredes
tanúbizonyságai.
A Traján-út építését tulajdonképen már Tiberius császár megkezdte,
s Traján császár folytatta és be is fejezte Kr. u. 103 körűi a 4-dik scytha
és az V-dik macedón légió segélyével.
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Volume 16/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Magyarország IV (1)
- Volume
- 16/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.89 x 21.9 cm
- Pages
- 304
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch