Page - 77 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1
Image of the Page - 77 -
Text of the Page - 77 -
77
is a kellő hajózási vízmélység, más részt a Grében alatti nagy vízbukás
szintén kiegyenlítődik, tehát megszűnik, mi által a hajózásnak ez az akadálya
is el lesz hárítva.
A gát egész hoszsza mintegy 6 kilométer, magassága a szabályozás
előtti kis vízszín fölött a Grében hegynél 2.80 méter, innen egyenletesen
leszáll a 2.674-ik folyóméternél 2 méterre, s ebben a magasságban marad
meg egész a végéig. A gát az elején levő nagy mélységen át 5 méter,
többi részén 3 méter koronaszélességgel, mindkét oldalon 1 : i.5-hez hajló
oldallejtővel egészen kőből épül, s két keresztgáttal van a szerb parttal
összekötve. A gátba mintegy fél millió köbméter kő épül bele, melynek
egy részét a terv szerint lehordandó grébeni hegy szolgáltatja.
A Jucz zuhatagnál a már említett medercsatornával kapcsolatban szintén
épül a szerb oldali Porecska patak torkolatától kiindúlólag (70.000 köb-
méter kő beépítésével) egy szorító gát, melynek az a rendeltetése, hogy
ez által a kis vízszín emelésével és kiegyenlítésével e szakaszon alkalmas
hajóút létesíttessék.
Az utolsó és a legnagyobb hajózási akadály az egész Al-Dunán az
ú. n. Vaskapu. Itt a különben elég széles medren rézsútosan áthúzódó ú. n.
Prigrada sziklapad, kapcsolatban a balparti hegy lábánál a mederbe nyúló
sziklanyelvekkel és szórványosan kiemelkedő sziklaszirtekkel, annyira elzárja
a víz folyását, hogy alacsony vízálláskor a hajózás teljesen szünetelni kény-
telen, de sőt közepes vízállások alkalmával is igen nagy nehézségekkel kell
küzdeni s teljes hajóvonatok közlekedéséről szó sem lehet. A Vaskapunál levő
hajózási akadályok elhárítása végett tehát gyökeresebb eszközhöz kellett
folyamodni. Itt ugyanis a medertől a legmagasabb víz színe fölé érő gátak
által teljesen elkülönített csatorna épül, és pedig a jobb part mentén, annak
gyöngén behajló irányához simúlva, az 1873. évi nemzetközi bizottság által
is javasolt vonatozással. A csatorna tervezésénél szabályúl szolgált, hogy
abban a Vaskapu fölött és alatt levő vízszín minden vízállásnál lehető
egyenletesen és a lehető legkedvezőbb eséssel kiegyenlítődjék, s hogy
abban a legnagyobb hajóvonatok is kényelmesen elférjenek, sőt egymásnak
ki is térhessenek. Ez utóbbi czélból a Vaskapu-csatorna eredetileg úgy
terveztetett, hogy a benne előálló legkisebb vízszín alatti 2 méter mélység-
ben 80 méter fenékszélességgel építtessék a sziklafenék kellő kirepesztése
által. A csatorna egész hoszsza 2.480 méter. Az ekként tervezett munkálatok
összes költségét 9 millió frtban állapították meg.
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Volume 16/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Magyarország IV (1)
- Volume
- 16/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.89 x 21.9 cm
- Pages
- 304
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch