Web-Books
im Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Kronprinzenwerk
ungarisch
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1
Seite - 77 -
  • Benutzer
  • Version
    • Vollversion
    • Textversion
  • Sprache
    • Deutsch
    • English - Englisch

Seite - 77 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1

Bild der Seite - 77 -

Bild der Seite - 77 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1

Text der Seite - 77 -

77 is a kellő hajózási vízmélység, más részt a Grében alatti nagy vízbukás szintén kiegyenlítődik, tehát megszűnik, mi által a hajózásnak ez az akadálya is el lesz hárítva. A gát egész hoszsza mintegy 6 kilométer, magassága a szabályozás előtti kis vízszín fölött a Grében hegynél 2.80 méter, innen egyenletesen leszáll a 2.674-ik folyóméternél 2 méterre, s ebben a magasságban marad meg egész a végéig. A gát az elején levő nagy mélységen át 5 méter, többi részén 3 méter koronaszélességgel, mindkét oldalon 1 : i.5-hez hajló oldallejtővel egészen kőből épül, s két keresztgáttal van a szerb parttal összekötve. A gátba mintegy fél millió köbméter kő épül bele, melynek egy részét a terv szerint lehordandó grébeni hegy szolgáltatja. A Jucz zuhatagnál a már említett medercsatornával kapcsolatban szintén épül a szerb oldali Porecska patak torkolatától kiindúlólag (70.000 köb- méter kő beépítésével) egy szorító gát, melynek az a rendeltetése, hogy ez által a kis vízszín emelésével és kiegyenlítésével e szakaszon alkalmas hajóút létesíttessék. Az utolsó és a legnagyobb hajózási akadály az egész Al-Dunán az ú. n. Vaskapu. Itt a különben elég széles medren rézsútosan áthúzódó ú. n. Prigrada sziklapad, kapcsolatban a balparti hegy lábánál a mederbe nyúló sziklanyelvekkel és szórványosan kiemelkedő sziklaszirtekkel, annyira elzárja a víz folyását, hogy alacsony vízálláskor a hajózás teljesen szünetelni kény- telen, de sőt közepes vízállások alkalmával is igen nagy nehézségekkel kell küzdeni s teljes hajóvonatok közlekedéséről szó sem lehet. A Vaskapunál levő hajózási akadályok elhárítása végett tehát gyökeresebb eszközhöz kellett folyamodni. Itt ugyanis a medertől a legmagasabb víz színe fölé érő gátak által teljesen elkülönített csatorna épül, és pedig a jobb part mentén, annak gyöngén behajló irányához simúlva, az 1873. évi nemzetközi bizottság által is javasolt vonatozással. A csatorna tervezésénél szabályúl szolgált, hogy abban a Vaskapu fölött és alatt levő vízszín minden vízállásnál lehető egyenletesen és a lehető legkedvezőbb eséssel kiegyenlítődjék, s hogy abban a legnagyobb hajóvonatok is kényelmesen elférjenek, sőt egymásnak ki is térhessenek. Ez utóbbi czélból a Vaskapu-csatorna eredetileg úgy terveztetett, hogy a benne előálló legkisebb vízszín alatti 2 méter mélység- ben 80 méter fenékszélességgel építtessék a sziklafenék kellő kirepesztése által. A csatorna egész hoszsza 2.480 méter. Az ekként tervezett munkálatok összes költségét 9 millió frtban állapították meg.
zurück zum  Buch Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben Magyarország IV (1), Band 16/1
Titel
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Untertitel
Magyarország IV (1)
Band
16/1
Herausgeber
Rudolf Trónörökös Föherczeg
Verlag
Magyar Királyi Államnyomda
Ort
Budapest
Datum
1896
Sprache
ungarisch
Lizenz
PD
Abmessungen
14.89 x 21.9 cm
Seiten
304
Kategorien
Kronprinzenwerk ungarisch
Web-Books
Bibliothek
Datenschutz
Impressum
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben