Web-Books
in the Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Kronprinzenwerk
ungarisch
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1
Page - 79 -
  • User
  • Version
    • full version
    • text only version
  • Language
    • Deutsch - German
    • English

Page - 79 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1

Image of the Page - 79 -

Image of the Page - 79 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1

Text of the Page - 79 -

79 hajtását a Grében hegy alsó végének szétrobbantásával sajátkezűleg kezdje meg. Ez a nevezetes mozzanat mindjárt az Al-Duna bejáratánál, Alibégnél, a balparti sziklafalba vésett emléktáblán van megörökítve. A munka megindultával az egyes zuhatagok mentén csakhamar egész tiszti és munkás gyarmatok keletkeztek; megélénkült a különben néma táj, s a kőbányákban nyüzsgő ezernyi nép a Duna szikláinak kitörésére és eltávolítására szolgáló fúró-, zúzó- és kotrógépek, nem különben a kőszállító hajók és vasúti vonatok egész raja, a Vaskapu-csatornában dolgozó ezernyi munkás eddig nem ismert életet s mozgalmas tevékenységet hozott e vidékre. A Grében hegydúcz csakhamar összeomlott a néha 50—80 méter- mázsa dynamittal is megtöltött óriás aknák fölrobbantásával s az ó-kori kövesűlt ammonitekben oly dús mészkősziklákat hajón, vasúton behordták a grébeni gátba. A létesítendő medercsatornákban, miután a sziklafeneket külön e czélra igen elmésen szerkesztett mélységmérő hajóval pontosan fölmérték, a hajókra szerelt sziklafúró- és zúzógépekkel, mely utóbbiak 8—10 tonnás 30—40 centiméter vastag, 8 méter hosszú aczélvégű vasvésőből vannak, megindúlt a titàni munka a kemény gránit-, syenit- és mészkő-sziklák kitörésére, majd a kitört szikladarabok eltávolítására hatalmas kotrógépek álltak munkába. Ez alatt a Vaskapu-csatorna két oldali töltése részben elkészülvén, az elzárt mederben nagy erővel megindúlt és folyt kézi erővel a mészkővel vegyes palából álló sziklameder mélyítése. A nemes becsvágy, mely úgy a vezetőket, mint a vállalatot is a nagy mű sikeres végrehajtására szinte elemi erővel hajtotta, a munkálatok nagy arányú berendezésével, a munkagépek folytonos tökéletesítésével s a helyes munkabeosztással, már eleve a siker zálogát rejté magában. Magyarország fennállásának ezredik évfordúlójára e nagy mű is be lesz fejezve. S ezzel Magyarország egyfelől teljesítette az 1878. évi berlini nemzetközi szerződés által az európai nagyhatalmaktól nyert ezen kiválóan fontos megbízatást, más felől az aldunai zuhatagokon az akadálytalan hajózás biztosítása által megnyitja kelet kapuit és a legtermészetesebb útat nemcsak Magyarország, hanem az egész Nyugat-Európa előtt. A Duna folyam, mely Ulmtól a Fekete-tengerig 2.641 kilométer hosszaságban hajózható s ebben az útjában hét ország partjait mossa, már e kiválóan szerencsés természeti helyzeténél s nagy vízbőségénél fogva
back to the  book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben Magyarország IV (1), Volume 16/1
Title
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Subtitle
Magyarország IV (1)
Volume
16/1
Editor
Rudolf Trónörökös Föherczeg
Publisher
Magyar Királyi Államnyomda
Location
Budapest
Date
1896
Language
Hungarian
License
PD
Size
14.89 x 21.9 cm
Pages
304
Categories
Kronprinzenwerk ungarisch
Web-Books
Library
Privacy
Imprint
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben