Web-Books
im Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Kronprinzenwerk
ungarisch
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1
Seite - 79 -
  • Benutzer
  • Version
    • Vollversion
    • Textversion
  • Sprache
    • Deutsch
    • English - Englisch

Seite - 79 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1

Bild der Seite - 79 -

Bild der Seite - 79 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1

Text der Seite - 79 -

79 hajtását a Grében hegy alsó végének szétrobbantásával sajátkezűleg kezdje meg. Ez a nevezetes mozzanat mindjárt az Al-Duna bejáratánál, Alibégnél, a balparti sziklafalba vésett emléktáblán van megörökítve. A munka megindultával az egyes zuhatagok mentén csakhamar egész tiszti és munkás gyarmatok keletkeztek; megélénkült a különben néma táj, s a kőbányákban nyüzsgő ezernyi nép a Duna szikláinak kitörésére és eltávolítására szolgáló fúró-, zúzó- és kotrógépek, nem különben a kőszállító hajók és vasúti vonatok egész raja, a Vaskapu-csatornában dolgozó ezernyi munkás eddig nem ismert életet s mozgalmas tevékenységet hozott e vidékre. A Grében hegydúcz csakhamar összeomlott a néha 50—80 méter- mázsa dynamittal is megtöltött óriás aknák fölrobbantásával s az ó-kori kövesűlt ammonitekben oly dús mészkősziklákat hajón, vasúton behordták a grébeni gátba. A létesítendő medercsatornákban, miután a sziklafeneket külön e czélra igen elmésen szerkesztett mélységmérő hajóval pontosan fölmérték, a hajókra szerelt sziklafúró- és zúzógépekkel, mely utóbbiak 8—10 tonnás 30—40 centiméter vastag, 8 méter hosszú aczélvégű vasvésőből vannak, megindúlt a titàni munka a kemény gránit-, syenit- és mészkő-sziklák kitörésére, majd a kitört szikladarabok eltávolítására hatalmas kotrógépek álltak munkába. Ez alatt a Vaskapu-csatorna két oldali töltése részben elkészülvén, az elzárt mederben nagy erővel megindúlt és folyt kézi erővel a mészkővel vegyes palából álló sziklameder mélyítése. A nemes becsvágy, mely úgy a vezetőket, mint a vállalatot is a nagy mű sikeres végrehajtására szinte elemi erővel hajtotta, a munkálatok nagy arányú berendezésével, a munkagépek folytonos tökéletesítésével s a helyes munkabeosztással, már eleve a siker zálogát rejté magában. Magyarország fennállásának ezredik évfordúlójára e nagy mű is be lesz fejezve. S ezzel Magyarország egyfelől teljesítette az 1878. évi berlini nemzetközi szerződés által az európai nagyhatalmaktól nyert ezen kiválóan fontos megbízatást, más felől az aldunai zuhatagokon az akadálytalan hajózás biztosítása által megnyitja kelet kapuit és a legtermészetesebb útat nemcsak Magyarország, hanem az egész Nyugat-Európa előtt. A Duna folyam, mely Ulmtól a Fekete-tengerig 2.641 kilométer hosszaságban hajózható s ebben az útjában hét ország partjait mossa, már e kiválóan szerencsés természeti helyzeténél s nagy vízbőségénél fogva
zurück zum  Buch Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben Magyarország IV (1), Band 16/1
Titel
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Untertitel
Magyarország IV (1)
Band
16/1
Herausgeber
Rudolf Trónörökös Föherczeg
Verlag
Magyar Királyi Államnyomda
Ort
Budapest
Datum
1896
Sprache
ungarisch
Lizenz
PD
Abmessungen
14.89 x 21.9 cm
Seiten
304
Kategorien
Kronprinzenwerk ungarisch
Web-Books
Bibliothek
Datenschutz
Impressum
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben