Seite - 79 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1
Bild der Seite - 79 -
Text der Seite - 79 -
79
hajtását a Grében hegy alsó végének szétrobbantásával sajátkezűleg kezdje
meg. Ez a nevezetes mozzanat mindjárt az Al-Duna bejáratánál, Alibégnél,
a balparti sziklafalba vésett emléktáblán van megörökítve.
A munka megindultával az egyes zuhatagok mentén csakhamar egész
tiszti és munkás gyarmatok keletkeztek; megélénkült a különben néma táj,
s a kőbányákban nyüzsgő ezernyi nép a Duna szikláinak kitörésére és
eltávolítására szolgáló fúró-, zúzó- és kotrógépek, nem különben a kőszállító
hajók és vasúti vonatok egész raja, a Vaskapu-csatornában dolgozó ezernyi
munkás eddig nem ismert életet s mozgalmas tevékenységet hozott e
vidékre. A Grében hegydúcz csakhamar összeomlott a néha 50—80 méter-
mázsa dynamittal is megtöltött óriás aknák fölrobbantásával s az ó-kori
kövesűlt ammonitekben oly dús mészkősziklákat hajón, vasúton behordták
a grébeni gátba.
A létesítendő medercsatornákban, miután a sziklafeneket külön e czélra
igen elmésen szerkesztett mélységmérő hajóval pontosan fölmérték, a hajókra
szerelt sziklafúró- és zúzógépekkel, mely utóbbiak 8—10 tonnás 30—40
centiméter vastag, 8 méter hosszú aczélvégű vasvésőből vannak, megindúlt
a titàni munka a kemény gránit-, syenit- és mészkő-sziklák kitörésére, majd
a kitört szikladarabok eltávolítására hatalmas kotrógépek álltak munkába.
Ez alatt a Vaskapu-csatorna két oldali töltése részben elkészülvén, az
elzárt mederben nagy erővel megindúlt és folyt kézi erővel a mészkővel
vegyes palából álló sziklameder mélyítése.
A nemes becsvágy, mely úgy a vezetőket, mint a vállalatot is a nagy
mű sikeres végrehajtására szinte elemi erővel hajtotta, a munkálatok nagy
arányú berendezésével, a munkagépek folytonos tökéletesítésével s a helyes
munkabeosztással, már eleve a siker zálogát rejté magában.
Magyarország fennállásának ezredik évfordúlójára e nagy mű is be
lesz fejezve. S ezzel Magyarország egyfelől teljesítette az 1878. évi berlini
nemzetközi szerződés által az európai nagyhatalmaktól nyert ezen kiválóan
fontos megbízatást, más felől az aldunai zuhatagokon az akadálytalan hajózás
biztosítása által megnyitja kelet kapuit és a legtermészetesebb útat nemcsak
Magyarország, hanem az egész Nyugat-Európa előtt.
A Duna folyam, mely Ulmtól a Fekete-tengerig 2.641 kilométer
hosszaságban hajózható s ebben az útjában hét ország partjait mossa, már
e kiválóan szerencsés természeti helyzeténél s nagy vízbőségénél fogva
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Band 16/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország IV (1)
- Band
- 16/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.89 x 21.9 cm
- Seiten
- 304
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch