Web-Books
in the Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Kronprinzenwerk
ungarisch
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1
Page - 81 -
  • User
  • Version
    • full version
    • text only version
  • Language
    • Deutsch - German
    • English

Page - 81 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1

Image of the Page - 81 -

Image of the Page - 81 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1

Text of the Page - 81 -

81 kezdve évről-évre fokozatosan emelkedett, s a társaság is igyekezett hajói számát ehhez mérten szaporítani. 1844-ben a társaságnak már 6 tengeri gőzöse, 2 1 kész és 5 készülőben levő dunai gőzhajója volt, összesen 2.466 lóerővel, s e hajókkal ez évben 349.875 személyt és 577.000 métermázsa árút szállítottak. A tengeri hajózást azonban a keletkezett nagy verseny és egyéb kedvezőtlen körülmények miatt 1845-ben a társaság abbahagyta s tengeri gőzöseit eladta az „Osztrák Lloyd" tengeri hajózási vállalatnak. Ettől kezdve azonban mintegy újúlt erővel látott a dunai hajózás fejlesztéséhez. Folyton szaporította hajóit és uszályait, újabb meg újabb állomásokat létesített, új alapszabályokat készített, megalkotta üzletszabályzatát, melyek 1846 november 30-án legfelsőbb helyen jóváhagyatván, fölállították a külön igazgatóságot s egyúttal kieszközölték 35 évre a társúlat szabadalmának meghosszabbítását. Az ekként megindúlt élénk tevékenységnek csakhamar látható eredményei mutatkoztak. A szinte rohamosan emelkedő gőzhajózás nagy mennyiségű kőszén felhasználásával járván, hogy ezt a társaság olcsóbban szerezhesse be, 1852-ben megvetette alapját a pécsi kőszénbánya- telepnek s a szén szállítása végett építette a mohács-pécsi vasútat. Az 1856. év a dunai hajózásra nevezetes fordúlatot hozott. A krimi háború után az európai nagyhatalmaknak Párisban összeült congressusa 1856 márczius 30-án szabaddá tette a dunai hajózást, s az 1857 november 7-én kelt dunahajózási akta kihirdetésével a hajózás a Dunán 1858 január l-étől fogva tényleg fölszabadúlt. Ez a Duna-gőzhajózási Társaságra nézve igen érzékeny csapás volt, mert megsemmisítette a részére adományozott szabadalmat s tért nyitott a Dunán a hajózás szabad versenyének. A társa- ságot e veszteségeért a kormány kárpótolta ugyan annyiban, hogy az 1857 május 20-án létre jött egyezséggel 1880-ig bizonyos módozatok szerint évi 1,920.000 forintnyi tiszta hasznot biztosított neki; ez azonban a társúlat hajózási üzletének szabadságát annyira korlátozta, hogy újabb egyezkedésre lett szükség. Hosszas tárgyalások után 1873-ban a Duna- gőzhajózási Társaság függetlensége törvénynyel biztosíttatott. E közben a társaság folytonosan növelte hajókészletét, fejlesztette üzletét, 1862-ben átvette a bajor gőzhajózási társaságnak 15 gőzösből és 19 uszályból álló hajóraját, a mivel gőzhajóinak száma — a két tengeri gőzöst is számítva — 136-ra, és uszályainak száma 529-re emelkedett, melylyel ugyanez évben 716.858 személyt és 8,717.000 métermázsa árút szállított. A gazdasági üzlet örvendetes és tetemes föllendülése már a 60-as M. 11
back to the  book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Volume 16/1"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben Magyarország IV (1), Volume 16/1
Title
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Subtitle
Magyarország IV (1)
Volume
16/1
Editor
Rudolf Trónörökös Föherczeg
Publisher
Magyar Királyi Államnyomda
Location
Budapest
Date
1896
Language
Hungarian
License
PD
Size
14.89 x 21.9 cm
Pages
304
Categories
Kronprinzenwerk ungarisch
Web-Books
Library
Privacy
Imprint
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben