Seite - 81 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1
Bild der Seite - 81 -
Text der Seite - 81 -
81
kezdve évről-évre fokozatosan emelkedett, s a társaság is igyekezett hajói
számát ehhez mérten szaporítani. 1844-ben a társaságnak már 6 tengeri
gőzöse, 2 1 kész és 5 készülőben levő dunai gőzhajója volt, összesen 2.466
lóerővel, s e hajókkal ez évben 349.875 személyt és 577.000 métermázsa
árút szállítottak. A tengeri hajózást azonban a keletkezett nagy verseny és
egyéb kedvezőtlen körülmények miatt 1845-ben a társaság abbahagyta s
tengeri gőzöseit eladta az „Osztrák Lloyd" tengeri hajózási vállalatnak. Ettől
kezdve azonban mintegy újúlt erővel látott a dunai hajózás fejlesztéséhez.
Folyton szaporította hajóit és uszályait, újabb meg újabb állomásokat
létesített, új alapszabályokat készített, megalkotta üzletszabályzatát, melyek
1846 november 30-án legfelsőbb helyen jóváhagyatván, fölállították a külön
igazgatóságot s egyúttal kieszközölték 35 évre a társúlat szabadalmának
meghosszabbítását. Az ekként megindúlt élénk tevékenységnek csakhamar
látható eredményei mutatkoztak. A szinte rohamosan emelkedő gőzhajózás
nagy mennyiségű kőszén felhasználásával járván, hogy ezt a társaság
olcsóbban szerezhesse be, 1852-ben megvetette alapját a pécsi kőszénbánya-
telepnek s a szén szállítása végett építette a mohács-pécsi vasútat.
Az 1856. év a dunai hajózásra nevezetes fordúlatot hozott. A krimi
háború után az európai nagyhatalmaknak Párisban összeült congressusa
1856 márczius 30-án szabaddá tette a dunai hajózást, s az 1857 november
7-én kelt dunahajózási akta kihirdetésével a hajózás a Dunán 1858 január
l-étől fogva tényleg fölszabadúlt. Ez a Duna-gőzhajózási Társaságra nézve
igen érzékeny csapás volt, mert megsemmisítette a részére adományozott
szabadalmat s tért nyitott a Dunán a hajózás szabad versenyének. A társa-
ságot e veszteségeért a kormány kárpótolta ugyan annyiban, hogy az 1857
május 20-án létre jött egyezséggel 1880-ig bizonyos módozatok szerint
évi 1,920.000 forintnyi tiszta hasznot biztosított neki; ez azonban a
társúlat hajózási üzletének szabadságát annyira korlátozta, hogy újabb
egyezkedésre lett szükség. Hosszas tárgyalások után 1873-ban a Duna-
gőzhajózási Társaság függetlensége törvénynyel biztosíttatott.
E közben a társaság folytonosan növelte hajókészletét, fejlesztette
üzletét, 1862-ben átvette a bajor gőzhajózási társaságnak 15 gőzösből és
19 uszályból álló hajóraját, a mivel gőzhajóinak száma — a két tengeri
gőzöst is számítva — 136-ra, és uszályainak száma 529-re emelkedett,
melylyel ugyanez évben 716.858 személyt és 8,717.000 métermázsa árút
szállított. A gazdasági üzlet örvendetes és tetemes föllendülése már a 60-as
M. 11
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Band 16/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország IV (1)
- Band
- 16/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.89 x 21.9 cm
- Seiten
- 304
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch