Page - 314 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (2), Volume 16/2
Image of the Page - 314 -
Text of the Page - 314 -
3 il
csak a házai vallanak somogyi eredetbe. Nagy homokos síksága mintha
áz Alföldről tévedt volna ide. 40.000 holdnyi területével minden más
Somogyi községet messze meghalad. Szomszédságában egyfelől Sárd\
S közelében Korokna romjai, másfelől fakó, Közép-Somogy legmagasabb
Vízválasztó homokja. A harmadik Barcs-telep, — ifj. gróf Széchenyi Imre
ismertetése szerint — egy szerény kis faluból amerikai város módjára gomba-
képen felcseperedett országos emporium a Dráva balpartján, melyet egy
vasúti és egy közúti híd köt össze Szlavóniával. Itt vannak a budapesti
Magyar Leszámítoló és Pénzváltó Bank közraktárai több mint egy millió
métermázsa gabonaforgalommal ; egy franczia társaság fürészgyára és
faraktára, mely árúit Francziaországba szállítja, s állandóan száz munkást
foglalkoztat; ezenkívül a bécsi Union-Bank, és még három más nagy czég
donga- és épületfa raktára, melyeknek szállításai évenként külön-külön
600 waggont igényelnek. Itt a Dráva gőzhajó-társaság igazgatósági székhelye,
téglagyár, nagyszabású műmalom, takarékpénztár, sertéshizlaló. Barcs összes
szállítmányai megközelítik a négy millió métermázsát, úgy hogy a déli vasút
állomásai között Bécs és Trieszt után Barcs a legnagyobb forgalmú pont.
Ha Somogytól és erdőségeitől valaha rettegett a járatlan, még jobban
rettegett az ismerős idegen. A fagyökerekkel beszőtt kanyargós erdei útak,
sőt a nyilt mezők fekete és sárga agyagja is, mely felázott állapotában
malomkerékké dagasztotta a kocsikereket, Ínségessé tették az utazást esőben
a sár miatt, fagyban a rögök miatt, szárazságban a kátyúk miatt. Hiába
eszelte ki a somogyi ember a legkönnyebb kocsialakot, mely keskeny kerék-
talppal s keskeny kerék-közzel, rövidre, magasra volt alkotva; ezzel az
oldalnyilallás és nyaktörés eshetőségeit csak mérsékelhette, de végkép el nem
háríthatta. Ma már az országútakon idegen kavics birkózik a benszülött
sárral, a vizek szabályozása elejét vette a völgyi iszap hatalmának, és nemes
uram könnyű kocsijára lépve, egy óra alatt végezheti birtokán a körszemlét,
melyet régebben, ha szétnézni akart, vasas végű bottal és bagaria csizmában
naphosszat végezhetett csupán. Noha, mint a hagyomány regéli, akkor is
voltak sport - emberek, kik 24 óra alatt a Zseliczből Budáig hajtattak.
(De onnnan már gyalog mentek át Pestre). Mindamellett nagyon soká lesz
az, mire a kőtélén megye útjai teljesen kiépülnek. Nagy kényelmére van
a Kaposvártól Nagy-Kanizsa felé egészen új rendszerrel kiépített 80 kilo-
méternyi téglaút, melynek, mint mondják, építése és fentartása is kevesebbe
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (2), Volume 16/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Magyarország IV (2)
- Volume
- 16/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1896
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.94 x 21.86 cm
- Pages
- 334
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch