Page - 480 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Morvaország és Szilézia (Szilézia), Volume 17/2
Image of the Page - 480 -
Text of the Page - 480 -
480
gyárak, míg a gross-ullersdorfi, hinterwasseri, wermsdorfi, stb. merített és
levegón szárítoLt szúrópapíroknak a vegyészeti iparban van alkalmazásuk.
A morva vasgyárak már több száz éves múltra tekinthetnek vissza,
mert már 1496-ban említi egy okírat, Wladislaw király egy adományozása
kapcsán, az akkoriban ónálló jószágúl szereplö Zöptaut a hozzá tartozó
Rudelsdorf és Wermsdorf helységekkel meg egy vashámorral együtt. A vas-
gyárak továbbfejlódését a harminczéves-háború tetemesen megakasztotta,
minthogy egyik kôvetkezménye a eseh-morva Szudethegység bányászatának
és kohászatának majdnem teljes aláhanyatlása volt. Csak a tizenhetedik
század vége felé tôrténtek ismét újabb kisérletek a vaskohászat follendítésére.
A vasipar fejlódésének természetes alapjai a bóséges vastelepeken kivúl
az elegendó vízeró és a Szudeteknek fútóanyagban való nagy gazdagsága
valának. Mikor azonban a fát mind nagyobb mértékben kezdték másféle
ipari czélokra is használni, s e miatt a fútóanyag mind jobban drágúlt: attól
kezdve az Altvater-hegység kózelében valamikor virágzott kohók, a melyek
faszénnel fútóttek, lassanként pusztúlásnak indúltak.
Az idó haladtával megváltozott kózlekedési eszközök a morva vasiparra
is nagy hatással voltak és a termelési foltételeknek oly tetemes megváltozását
idézték eló, hogy ma már a morva, kivált a Szudetekból való vasérczek
helyett részben stájer, sót részben még svéd érczeket is dolgoznak fól az
országban. A régibb nôvényi fútóanyag helyett ma már jóformán egyedúl
kószén és coakes van használatban. Az utóbbi évek során a vasgyárakban
is korszerú átalakúlások és újítások tôrténtek. A gyártás kiterjed kavart és
öntött nyersvasra, kereskedelmi, építkezési és gépôntvényre, rúd- és abroncs-,
sin- és kovács- meg szerszámvasra, srófokra és szegekre, drótra és drót-
szegekre, bádogokra és bádogárúkra, zománczos edényekre, továbbá vasúti
és kózúti hídak, gózgépek, kazánok és gyárak, kivált czukor- és maláta-
meg szóvógyárak felszerelési czikkeire, stb.
Nem tévesztendó szem elól, hogy Morvaország kozlekedésügye nem
haladt versenyt iparának fejlódésével. Jóllehet a monarchia éjszaki vasút-
hálózatának fóbb vonalai már kiépültek, mi által az órgrófságnak úgy a
nemzetkózi fó vonalakkal, mint az osztrák birodalom fóvárosával való
kapcsolata biztosítva van : de még mindig nincsenek kelló számú helyiérdekü
vasútak az országban, a melyek mélyen termékenyítóleg hatnának a helyi
iparra és a fó vonalakkal minden irányban ósszekóttetést létesítenének.
S még teljesen híjával van az ország a mesterséges víziútakmk, a melyek
back to the
book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Morvaország és Szilézia (Szilézia), Volume 17/2"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Morvaország és Szilézia (Szilézia), Volume 17/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Morvaország és Szilézia (Szilézia)
- Volume
- 17/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1897
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.94 x 21.86 cm
- Pages
- 352
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch