Page - 148 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország V (1), Volume 18
Image of the Page - 148 -
Text of the Page - 148 -
148
hatású volt; amott tôbb helyen csak messzifól, vagy csak rôvid ideig látták
a félholdat. A Dunán tul a mohácsi ütkózettól kezdve kétszáz éven át csakis
a tôrôk „épített", ellenben a Felvidék nagyobb részében, noha vontatottan
az egész XVI. századon át építkeztek, tehát nem szúnt meg a renaissance
múvészet gyakorlata. Azonban a tóróktól ment vidékeken sem keletkeztek
nagyobb építészeti múvek, mert II. Lajos király eleste után a nemzet politikai
életében beállott fordúlattal Magyarországon megszúnt a fejedelmi építkezések
kora. A román és a csúcsíves építés idejében az Arpád-, majd meg az
Anjou-házbeli királyoknak nagy részük volt az építkezésbeli tevékenységnek
helylyel-kôzzel a nyugati nagy nemzetekre emlékeztetó fóllendülésében ;
Magyarország a renaissance építészetben Mátyás király által a XV. század-
ban megelózte nyugati szomszédait. A XVI. századtól kezdve megszúnt az
elsóség; ekkor a királyokat a hatalmas fóurak váltották fól. Ezek és nehány
város a XVI. és a kovetkezó két század legkiválóbb építkezói.
Mátyás király dunántúli építményei nyomtalanúl elpusztúltak ; a Fel-
vidék iránt a sors valamivel kegyesebb volt. A beszterczebányai várban a
templom tóvében keskeny homlokzatú kétemeletes, düledezó ház áll ; nehány
ablakának kóból faragott, fólótte egyszerú kerete az új múvészet meghono-
sodásáról, a rajta levó hollós czímer pedig arról tanúskodik, hogy I. Mátyás
király építteté.
A várak újjáépítése és átalakítása nyújtott legtôbb alkalmat a renaissance
érvényesúlésére. Valószinú, hogy Diós-Gyór mostani romban heveró alakját
Mátyás király idejében valamely olasz építésztól nyerte. Traui, igazi nevén
Statilió Jakab dalmát születésú építész és szobrász, a ki Mátyás király
számára is dolgozott, Báthori Miklós, 1475-tól váczi piispôk megbízásából
helyreállította és részben újjáépítette Nógrád várát. Alig lehet kétséges,
hogy a renaissance múvészet, melyet Jakab florenczi tartózkodása alatt 1460
korúl elsajátított, az újjáépített váron is jogába lépett. Bakócz Tamás érsek,
kinek szintén része van a renaissance meghonosításában, 1520-ban kibóvítette
Csábrág várát. Mind a három vár romba dúlt, és így elenyésztek azok a
részletek is, melyeket a késóbbi átalakítások netalán megkiméltek. A példát
mások is kóvették. Egyik-másik várban elvétve találkozó tóredékek sejtetik,
hogy a várak XVI. századi tatarozásában miként viselkedett a renaissance :
a meglevónek jogát elismerte, azzal megalkudott és szerénycn beilleszkedett
a régi építménybe. Az ilyetén módon való térfoglalásnak legjobb állapotban
levó és legjellemzóbb példájáúl szolgál a sárospataki vár. Ezt azt eródítményt,
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország V (1), Volume 18
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Magyarország V (1)
- Volume
- 18
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1899
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.94 x 21.86 cm
- Pages
- 464
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch