Page - 547 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Galiczia (2), Volume 19/2
Image of the Page - 547 -
Text of the Page - 547 -
547
terjedelméhez és sajât hangjâhoz mérten a közepes hangfokot. A rhythmus
sajâtszerusége pedig ônként következett a nyelv természetébôl. Szabatos
ûtemezés, idômérték és ennek alapjân részarânyos rhythmus teljesen hiânyzik
a kis-orosz zenébôl, a mely csak a részarânytalan rhythmust ismeri, a hol
egyetlen hangsuly esik kôrûlbelûl a zenei mondât kôzepére s egyûttal a vele
jârô szöveg legkiemelkedôbb szavânak egyik szôtagjâra. E hangsuly néha
mar a mâsodik szötagon van, az elsôre azonban soha sem eshetik.
A görög egyhàzi éneket csakhamar kiszoritotta a nemzeti. Mar
I. Jaroszläv oroszra fordittatta a görög szertartâsi könyveket, és az elnyûjtott,
szönokias éneklést nem sokâra férfiasabb, tömörebb és élénkebb lûktetésû
vâltotta fol. Az énekiskolâk nem követtek szigorûan valami eléjiik szabott
irànyt. Egészen a XIV. szâzadig az egyhàzi könyvekben a hangjegyeket
csak egy, a vezérhang szâmâra jegyezték fol, a kiséretet puszta hallâs utân
kellett megtanûlni. A hangjegyeket az egyhàzi könyvekbe hivatâsos templomi
énekesek és énekszerzôk irtàk be, a kik egészen a XVII. szâzadig kimutathatö
jogukkal élve, nem igen mulasztottâk el szerzeményeikhez a nevüket is oda
jegyezni, melyet az akkoriban âltalânos szokâs szerint többnyire a versfokbôl
tudhatni meg. A sok énekiskola és az ének irânti âltalânos érdeklôdés nagyon
elôsegitette a jö énekesek és tehetséges zeneszerzôk kiképzését. Annak követ-
keztében pedig, hogy az egyhàzi énekek szerzôi egyûttal vilâgi dalokat is
alkottak, szâmos ùj elem szürödött ât a templomi zenébe, mint egy, mar
a XI. szâzadbôl (1074), II. Jânos metropolitâtôl eredô tilalom is bizonyitja,
mely szerint minden ének csak az érseki hatösäg megelözö szigorû vizsgâlata
alapjân bocsâthatô egyhàzi hasznâlatra.
Màr arânylag elég régi idôben mutatkoznak a többszölamü ének nyomai.
Az orosz és délszlâv tudösok még mâig sem tudtak a polyphon egyhàzi ének
keletkezésének idejét illetôleg megegyezésre jutni. Bazanski Porphyr szerint
az màr a XI. szâzadban ismeretes volt, a mit azzal a mâsik âllitâssal tâmogat,
hogy ugyanez idôben màr a vilâgi dalok többszölamü elôadâsa is jâratos volt.
E kérdést bajos eldönteni, minthogy az azon korbeli foljegyzések, sôt az oly
késôbbi idôkbôl is, a melyeket illetôleg a többszölamü ének ismerete màr
nem kétséges, soha sem tartalmaznak a dallamvivô hangon kivûl egyebet.
Annyi azonban bizonyos, hogy Szaidurow, a XVI. szâzad hires zeneelmélet-
irôja, a többszölamü énekrôl màr mint igen régi keletû mûvészetrôl emlékezik.
A többszölamü ének tehât ôsrégi, és a nép énekelte nemcsak a templom-
ban, hanem egyéb ûnnepélyeken, a tâbori életben, meg a csatâk elött és
C9*
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Galiczia (2), Volume 19/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Galiczia (2)
- Volume
- 19/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1898
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.94 x 21.86 cm
- Pages
- 456
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch