Page - 736 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Galiczia (2), Volume 19/2
Image of the Page - 736 -
Text of the Page - 736 -
736
idôben; ellenkezôleg mûvészeti mivoltâbôl és keletkezésének idejébôl meg-
értjùk azon sokféle, de a szôban levô siremlékkel mindig rokon renaissance
formâkat, melyek nehâny, ez idôben keletkezett épûleten a csûcsives diszit-
ményekkel keverednek ôssze. Ez a kezdete azon nagy mozgalomnak és a
Jagellôk udvarân olasz mûvészek âltal kifejtett ama termékeny tcvékenység-
nek, mely ez idôtôl fogva megszabja a krakôi és âltalâban a lengyelorszâgi
emlékek mûvészeti sajâtossâgât. Konarski és Chojenski pùspôkôknek 1525-bôl
és 1538-bôl valô siremlékei mâr ezen ûj irâny termékei. Az ûj irâny azonban
I. Zsigmond uralkodâsa idejében a Zsigmond kâpolna épitésénél érvényesûlt
legfényesebben. E kâpolnât Bartolomeo Berecci florenczi épitész és szobrâsz
épité 1520-tôl 1530-ig. A szerfôlôtt vâltozatos részletek és a gazdag diszit-
mény kidolgozâsâra Lorenzo di Marina egyik tanitvânya, a sienai Giovanni
Cini, majd meg a Felsô-Olaszorszâgban eléggé tekintélyes Gian Maria Padovano
hivatott meg. Ezeket csakhamar kôvették : Jacopo Caraglio éremvésô, ôtvôs
és rézmetszô, Domenico Veneziano, végûl Bartolomeo Ridolfi stucco-készitô.
A krakôi és kôrnyékebeli templomokban a pompas siremlékek egész sora
keletkezett. Legnagyobb részûknek anyaga magyarorszâgi és salzburgi vôrôs
mârvâny ; ûgy lâtszik azonban, hogy a lengyelorszâgi chencini mârvâny t is
hasznâltâk. Nemcsak az udvar, hanem annak példajât kôvetve a nagy urak,
a vilâgi és az egyhâzi méltôsâgok is egyarânt foglalkoztattâk az Olaszorszâgbôl
érkezett mûvészeket. Padovano és Giovanni Cini a Jagello kâpolnabeli sir-
emlékek sorozatât I. Zsigmond sirjâval kezdte meg. A mûvészek ezt az épûlet
fô falâban e czélra készitett fillkébe âllitottâk fôl akként, hogy helyet hagytak
utôdja és fia siremléke szâmâra. Padovano alkotta Tomicki és Gamrat pûspôk-
nek egymashoz tôkéletesen hasonlô siremlékeit; amaz 1535-bôl valô, emezt
tiz évvel késôbb Bona kiralyné âllittatâ. Padovano készité az 1550-ben elhûnyt
Maciejowski pûspôk siremlékét, a székesegyhazban egy szép oltârt, a Maria
templomban egy ciboriumot emelt és diszitett fôl; része volt a vârosi posztô-
csarnok (Sukiennice) ûjjâ épitésében, a mirôl ezen épûlet attikâjân levô âlarczok
tanuskodnak ; ûjjâ épité a krakôi pûspôkôk palotâjât, a mely bizonyâra nem
szûkôlkôdôtt diszitményekben, azonkivûl az orszâg minden nevezetesebb mûvé-
szeti vâllalatâban vitt valami szerepet. Az elôkelôk meghivtâk a vidékre és
nagyszerû siremlékek âllitâsâval biztâk meg. Tarnôw csûcsives székesegyhâzânâl
fogva kôzépkori jellegû ugyan, mindazâltal vannak renaissance emlékei is,
melyek ebbôl az idôbôl szârmaznak. Igy 1521-ben keletkezett Tarnowskiné,
Tenczynska Zsôfia siremléke, mely éjszaki Eurôpa legszebb emlékei kôzé tartozik
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Galiczia (2), Volume 19/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Galiczia (2)
- Volume
- 19/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1898
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.94 x 21.86 cm
- Pages
- 456
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch