Page - 877 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Galiczia (2), Volume 19/2
Image of the Page - 877 -
Text of the Page - 877 -
877
Akkoriban tervezte Rothschild bârô angliai tanûlmânyok alapjân azt a vas-
pâlyât, mely Ausztria keleti hatârâtôl, még pedig Brodytöl Triesztig ért volna,
s melynek elsô szakaszaként Ripel Xav. Fcrencz bécsi müegyetemi tanâr tervei
szerint a Bochniâtôl Bécsig terjedö résznek kcllett volna kiépulnie. E pâlya
kiépitésére azonban csak 1836 mârczius 4-én kapta meg Rothschild a szaba-
dalmat, mely a Bées és Boehnia közötti fövonalon kivul Brünn, Olmütz és
Troppau, tovâbbâ a Dwory, Wieliczka és Boehnia melletti sötelepek felé
elâgazô mellékvonalak épitésére szôlt. Tiz év elmültäval a kiépités hatâridejét
az 1844 mârczius 5-én kelt legfelsôbb elhatârozâs üjabb tiz esztendôvel hosz-
szabbitotta meg ; de még ez a haladék sem volt elegendô ; mig utöbb 1853-ban
az âllamkormâny az idôkôzben alakûlt Ejszaki vasût-târsasâgot a pâlyânak
Oswiçcimtôl Bochniâig terjedô része, valamint a Dwory, Wieliczka és
Niepoiomice felé elâgazô szârnyvonalak kiépitésénck szabadalmâban kikötött
kôtelezettsége alôl fölmentette.
Igy hiüsült meg a mondott idôben a galicziai vasüt épitésének terve. Idô-
kôzben azonban mégis csak megnyilt Galiczia elsö vasütja, t. i. a Mysfowicétôl,
illetöleg a porosz hatâron Stupientôl Krakôig vezetö vonal a Szczakowâtôl az
orosz hatârig vivô szârnyvonallal, melyet a Krakô-Felsô-Sziléziai vasût-târsasàg
épitett és 1847 oktöber 13-än adott ât a forgalomnak. A fôvonal 65.7 kilo-
méter, a szârnyvonal pedig 2 kilométer hosszu. Mind a kettô az 1850 âprilis
30-ân az âllamkormâny és az emlitett târsasâg között kötött szerzôdés értel-
mében az âllam tulajdonâba ment ât, és azöta a BCs. kir. keleti âllamvasût"
nevet viseli. Forgalmât 1850 és 1851-ben a Felsô-Sziléziai vasüt vezette az
âllam szâmlâjâra; 1852 januâr 1-én pedig az âllam teljesen a maga kezelésébe
vette ât a forgalmat. 1850 végével e vasütnak 8 gôzgépe, 18 személy- és
89 teherszâllitô kocsija volt.
1852 végével kezdte meg az Ejszaki vasût-târsasâg az oderberg-oswiçcimi
vonal épitését ; mig a csatlakozö oswiçcini-trzebiniai, valamint a krakö-dembicai
(ügy nevezett Nyugat-Galicziai vasüt) vonal épitését a kormâny vette kezébe
és emezt (l 10.6 kilométer) 1856 februâr 20-ân, amazt pedig (25.2 kilométer)
ugyanazon év mârczius 1-én fejezte be. Az ugyanazon idôhatârra a Ferdinând
csâszâr éjszaki vasüt részérôl galicziai terûleten épûlt dziedzice-oswiçcimi vasi'it
hoszsza 19.24 kilométer.
Az 1854 szeptember 8-ân kelt legfelsôbb elhatârozâs ôta a magân-vasûtak
engedélyezésének elvére valô âtmenet kezdôdik. Hosszabb târgyalâsok utân
jôtt létre 1858 jiinius 26-ân az az engedély-okirat, melynek értelmében csupân
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Galiczia (2), Volume 19/2
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Galiczia (2)
- Volume
- 19/2
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1898
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 14.94 x 21.86 cm
- Pages
- 456
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch