Page - 169 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Horvát-Szlavonország (1), Volume 24/1
Image of the Page - 169 -
Text of the Page - 169 -
169
mester volt. „Putnik" (Az útas) és „Prelja" czímű férfi karai valóban szép
alkotások. A karének művelése Horvátországban ő általa kezdett éledezni.
A zágrábi kispapok már 1848-ban énekegyesűletet alakítottak, honnan számos
zeneértő pap került ki, kik azután tevékenyen hatottak az ének-zene művelése
érdekében. Természetesen ez a művészeti ág is csak az alkotmányos korszak
kezdetével vett nagyobb lendületet. 1860-ban alakúit meg a zágrábi „Kolou
énekegyesűlet. E mellett úgy Zágrábban, mint az országnak minden vala-
mennyire is nevezetesebb községében szép számú ének-egyesűlet működik.
Ezek érdekeit szolgálja a horvát dalos-szövetség.
A honi műének ügye legtöbbet köszönhet a zágrábi zeneiskola jelenlegi
igazgatójának, Zajc Ivánnak. 1834-ben, Fiúméban született s Olaszországban
képezte ki magát. 1862-ben Bécsbe ment a Károly-színházhoz. A „Hajós
legények" s a „Boissy-i boszorkány" stb. czímű operettjei máig is műsoron
levő, kedvelt darabok. 1870-ben Zágrábba került, mint az épen akkortájt
alapított állandó opera igazgatója; eddigelé 13 horvát operát írt, melyek közül
V
megemlítjük a „Nikola Subié Zrinski", „Lizinka" és a „Zlaska" czíműeket.
De legszebb sikerrel és régóta mint karének-szerző a különböző fajú énekkarok
terén működik. Karénekei közül legjobb alkotások az „U boj!" („Harczba !"),
„VeCer na Savi" („Est a Száván"), „Glasno jasno" („Dicső, fényes") és
„Crnogorac Crnogorki" czíműek. Műveinek száma megközelíti az ezret.
Igen természetes, hogy Zajc iskolát is alapított. Egyik legjobb követője
volt Eisenhuth G., ki a „Sejslav ljuti" („A kegyetlen Sejslav") czímű operával
is kísérletet tett, különösen azonban szép férfi-karokat szerzett, milyen a hősies
„Ustaj rode" („Kelj fel népem") s ezen kivűl egész tömeg lírikus mű, s hosszú
ideig volt a „Kolo" karmestere. Föl kell még említenünk Vilhar Ferenczet is,
ki szintén egy operájával lépett föl először („Smiljana"). KlaiéV., a történész,
továbbá Miljan székesegyházi kanonok is írtak egy-két jó zene-darabot. Az
előbbinek „Misii moje" („Gondolataim") czímű kara népdallá is lett. A leg-
ifjabb szerzők közül Novak Vilko biztat szép sikerrel.
Az előadó zenének is vannak képviselői. Padovec I. E. (1800—1873)
oly mester volt, hogy Ausztriában, Németországban, Angolországban is
babérokat aratott. Cackovié Ferencz (1799-—1875) fuvola-művész Bajor-
ország királya előtt is játszott. Báró Prandau Károly zongora-virtuóz, s azon
kivűl igen termékeny zene-költő volt. Ö találta föl a physharmonikát. Zajc
a zongorán már mint gyermek ragyogtatta művészetét s Olaszországban
nyilvános hangversenyeket is adott. Kreivia Ferencz, mint ifjú hegedű-művész
H. 22
back to the
book Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Horvát-Szlavonország (1), Volume 24/1"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Horvát-Szlavonország (1), Volume 24/1
- Title
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Subtitle
- Horvát-Szlavonország (1)
- Volume
- 24/1
- Editor
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Publisher
- Magyar Királyi Államnyomda
- Location
- Budapest
- Date
- 1901
- Language
- Hungarian
- License
- PD
- Size
- 15.72 x 21.98 cm
- Pages
- 310
- Categories
- Kronprinzenwerk ungarisch