Web-Books
in the Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Biographien
Der Filmkomponist Max Steiner - 1888 - 1971
Page - 54 -
  • User
  • Version
    • full version
    • text only version
  • Language
    • Deutsch - German
    • English

Page - 54 - in Der Filmkomponist Max Steiner - 1888 - 1971

Image of the Page - 54 -

Image of the Page - 54 - in Der Filmkomponist Max Steiner - 1888 - 1971

Text of the Page - 54 -

54 i- Einführung melody".77 Die Autorin Kathryn Kalinak schrieb: „Nobody could write melodies like Stei- ner ... Steiner must have dreamed melodies."78 Wie wichtig die Leitmotive in struktureller Hinsicht für Max Steiner waren, verdeut- licht ein Artikel in der New York Times, wo Steiner forderte, „... every character should have a theme. In The Informer we used a theme to identify Victor McLaglen. A blind man could have sat in a theatre and known when Gypo was on the screen. Music aids audiences in keeping characters straight in their minds."79 Die Verwendung von Leitmotiven hilft dem Komponisten von Filmmusik bei einem weiteren strukturellen Problem seiner Arbeit. Filmmusik ist in den seltensten Fällen ein Kontinuum. Im Normalfall setzt die Musik zu einem bestimmten Zeitpunkt ein, dauert je nach szenischem Bedarf eine bestimmte Zeit und setzt dann wieder aus. Roy Prender- gast vergleicht in diesem Zusammenhang die Situation eines Filmkomponisten, dessen musikalische Arbeit eben stets auf die Bilderfolge zu reagieren hat, mit der eines Kompo- nisten absoluter Musik. „Unlike the visuals of the film ... music is no tone of the ongoing elements of the film ... good film music presents a unique formal problem for the composer. Form in absolute music, such as sonata-allegro or rondo, depends a great deal on the principle of repetiti- on and contrast, but repetition and contrast in a relatively short time span and without interruption. With film, on the other hand, there may be long sections with no music at all, in which the audience has plenty time of time to forget whatever musical material it may have heard earlier ... the advantage of the leitmotivscore is that the musical material is more easily recognisable by the audience."80 Die Filmkomponisten formulierten immer wieder selber, warum sie auf Leitmotive zu- rückgriffen und dass sie sich darin durchaus in der Tradition von Richard Wagner sahen, so zum Beispiel Gerald Carbonara in seinem Artikel Leitmotif in film scoring in der Zeit- schrift music and dance in California: JJ Tony Thomas, 1996. S. 5. 78 Zit. in: Aljean Harmetz: Round up the usual swpects — the making of Casablanca. Hyperion. New York, 1992. S. 258. 79 Zit. in: Roy Prendergast: Film, Music — a neglectedart. S. 42. 80 Roy Prendergast, 1992. S. 231/232.
back to the  book Der Filmkomponist Max Steiner - 1888 - 1971"
Der Filmkomponist Max Steiner 1888 - 1971
Entnommen aus der FWF-E-Book-Library
Title
Der Filmkomponist Max Steiner
Subtitle
1888 - 1971
Author
Peter Wegele
Location
Wien
Date
2012
Language
German
License
CC BY-NC-ND 3.0
Size
17.0 x 24.0 cm
Pages
302
Keywords
Film Music, Biography, Cinema, Musical science, Musicology, History of Music
Category
Biographien
Web-Books
Library
Privacy
Imprint
Austria-Forum
Austria-Forum
Web-Books
Der Filmkomponist Max Steiner