Page - 311 - in Universities in Imperial Austria, 1848–1918 - A Social History of a Multilingual Space
Image of the Page - 311 -
Text of the Page - 311 -
Notes to Chapter 2 ♦ 311
Jan Wrobel/Wróbel from his professorship in Cracow to L’viv. AUJ, WF II
151, Z. 4043, 14 May 1870. Bratranek was also liked by students and remained
a positive figure in the historiography; see Olga Dobija-Witczak, “František
Tomáš Bratránek (1815–1884),” in Złota Księga Wydziału Filologicznego, ed. Jan
Michalik and Wacław Walecki (Cracow: Księgarnia Akademicka, 2000), 50–58;
and Eugeniusz Klin and Jaromir Loužil, eds., František Tomáš Bratranek—
ein Polonophiler Mittler zwischen den Nationen (Zielona Góra: Wydawictwo
Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1987).
78. Dziennik Polski, 15 October 1869. The journal nevertheless pleaded for
Bratranek’s dismissal.
79. Jan Surman, “Symbolism, Communication and Cultural Hierarchy: Galician
Discourses of Language Hegemony at the Beginning of the Second Half of
the Nineteenth Century,” Historyka: Studia Metodologiczne 42 (2012): 151–74,
https://www.academia.edu/15087613/_full_issue_Jan_Surman_Klemens_Kaps
_Postcolonial_Galicia_Prospects_and_Possibilities_Historyka_42_2012.
80. See Lentze, “Graf Thun”; Herbert H. Egglmaier, “Graf Thun und das
Rechtsstudium an den oberitalienischen Universitäten Padua und Pavia,” in
Forschungen zur Geschichte des Alpen
Adria Raumes: Festgabe für em.o.Univ.
Prof. Dr. Othmar Pickl zum 70. Geburtstag, ed. Herwig Ebner, Paul Roth,
and Ingeborg Wiesflecker-Friedhuber (Graz: Selbstverlag des Instituts für
Geschichte der Karl-Franzens-Universität, 1997), 107–18; and Alois Kernbauer,
“Konzeptionen der Österreich-Geschichtsschreibung 1848–1938,” in Ebner et
al., Forschungen, 255–73.
81. Kurt Mühlberger, “Pflanzstätten der Wissenschaft: Zur Einführung von
Sem in aren und Instituten in den Universitätsbetrieb in Österreich nach
1848,” Mitteilungen des Instituts für Österreichische Geschichtsforschung
(forth coming); and Walter Höflechner, Das Historische Seminar der Karl
Franzens Universität Graz (Graz: Elektronische Veröffentlichungen aus dem
Zentrum für Wissenschaftsgeschichte der Karl-Franzens-Universität Graz,
2007), http://gams.uni-graz.at:8080/fedora/get/o:wissg-hs/bdef:Navigator.fs
/get/. In 1850 Václav Vladivoj Tomek criticized the strong philological focus of
the seminar, which was, in his opinion, unfruitful for the forging of patriotism.
See Václav Vladivoj Tomek, Paměti z mého žiwota (Prague: František Řivnáč,
1905), 1:335–60, esp. 1:353–61.
82. See Kurt Bayertz, Walter Jaeschke, and Myriam Gerhard, eds., Weltan
schauung, Philosophie und Naturwissenschaft im 19. Jahrhundert, vol. 1,
Der Materialismusstreit (Hamburg: Meiner, 2007); and Tilman M. Schröder,
Naturwissenschaften und Protestantismus im deutschen Kaiserreich: Die
Versammlungen der Gesellschaft Deutscher Naturforscher und Ärzte und ihre
Bedeutung für die evangelische Theologie (Stuttgart: Franz Steiner, 2008).
83. Sebastian Brunner, “Zur Wiener Universitätsfrage,” Wiener Kirchenzeitung,
1 January 1852, 2–3, quoted in Sander Gliboff, “Evolution, Revolution, and
Reform in Vienna: Franz Unger’s Ideas on Descent and Their Post-1848
Reception,” Journal of the History of Biology 31, no. 2 (1998): 201. See also
back to the
book Universities in Imperial Austria, 1848–1918 - A Social History of a Multilingual Space"
Universities in Imperial Austria, 1848–1918
A Social History of a Multilingual Space
- Title
- Universities in Imperial Austria, 1848–1918
- Subtitle
- A Social History of a Multilingual Space
- Author
- Jan Surman
- Publisher
- Purdue University Press
- Location
- West Lafayette
- Date
- 2019
- Language
- English
- License
- PD
- ISBN
- 978-1-55753-861-1
- Size
- 16.5 x 25.0 cm
- Pages
- 474
- Keywords
- History, Austria, Eduction System, Learning
- Categories
- Geschichte Vor 1918
Table of contents
- List of Illustrations vi
- List of Tables vii
- Acknowledgments ix
- Note on Language Use, Terminology, and Geography xi
- Abbreviations xiii
- Introduction A Biography of the Academic Space 1
- Chapter 1 Centralizing Science for the Empire 19
- Chapter 2 The Neoabsolutist Search for a Unified Space 49
- Chapterr 3 Living Out Academic Autonomy 89
- Chapter 4 German-Language Universities between Austrian and German Space 139
- Chapter 5 Habsburg Slavs and Their Spaces 175
- Chapter 6 Imperial Space and Its Identities 217
- Chapter 7 Habsburg Legacies 243
- Conclusion Paradoxes of the Central European Academic Space 267
- Appendix 1 Disciplines of Habilitation at Austrian Universities 281
- Appendix 2 Databases of Scholars at Cisleithanian Universities 285
- Notes 287
- Bibliography 383
- Index 445