Seite - 321 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Stiria, Band 7
Bild der Seite - 321 -
Text der Seite - 321 -
321
Laliónak még élő tanítványai mellett, kik mesterük hagyományaihoz
szigorúan ragaszkodtak, De Pomis saját útján haladt és igazi mestere volt
a barokk művészetnek. Építészeti fő műve II. Ferdinánd mausoleuma
Gráczban, melyen 1614-től 1633-ban bekövetkezett haláláig dolgozott.
A mausoleum latin kereszt elrendezésű és épen a székesegyház mellett,
a román művészetű egykori Katalin-templom helyén áll. A hosszúhajó
és a kereszthajó dongaboltozatú, a négyzeten kupola emelkedik. A déli
kereszthajó kerűlékalakú toldalékban végződik, melyet egy második és
nagyobb kupola föd, és ez alatt van a tulajdonképeni sírbolt. A koczka-
kövekből épült homlokzatot, mely diadalívhez hasonlít, dór pillérek elé
állított négy jón féloszlop tagozza, a rajtuk nyugvó gerenda fölött egyenes
vonalú oromfal emelkedik, melynek nagy méretű köríves oromfal szolgál
keretűi. Ez utóbbi, de még inkább egy másik, a székesegyházra szolgáló
félköríves oromfal arra mutat, hogy a lodi-i születésű De Pomis Velenczében
tanúit. A szobrokkal és festményekkel díszített homlokzat, a magas lámpával
koronázott két kupola, a köríves magas oromfalak, az apsis mögött emel-
kedő köralakú, magas tornyok együtt véve oly dúsgazdag, festői hatású
csoportot képeznek, mely a maga nemében Németországban páratlan.
Az egész tisztán festőileg van gondolva, fölismerhető rajta, hogy a művész
első sorban festő volt. Az építészeti formák barokk ízlésűek, részben
túlságosak, de az építészeti alapgondolat azért mindenütt érvényesül. A föld
alatti sírboltnak finom kivitelű stucco-díszítménye van, melyet az építő-
művész tervezett, a felső kápolnák díszítménye azonban csak a század
végén készült.
Egy rövid pillantást óhajtunk vetni a német művészekre, mielőtt a
XVII. század második felében működött olasz barokk mesterek műveivel
foglalkoznánk, a kikre nézve De Pomis mausoleuma irányadó volt, és kiket
Alessandro de Verda már a XVI. század utolsó negyedében megelőzött volt.
Már följegyeztük, hogy az olasz építőművészek betódúlása előtt Stiriában
némi nyomai mutatkoztak a német renaissance kezdetének, de azt csirájában
elfojtották az olasz várépítők. Felső-Stiria völgyeiben, hová az olaszok nem
jutottak el, nem egy német mű jött létre, milyen példáúl a Gröbming
melletti Moosheim kis kastély, melynek udvarában érdekes sgraffito-díszít-
mények máig fönnmaradtak. Ugyanitt ritka szépségűek a káryai nők
könnyedén rajzolt alakjai, szóval az igazi naiv és kedves német renaissance
művészet, noha a mester nevét nem tudjuk. Felső- és Közép-Stiriában nem
st. 41
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Stiria, Band 7
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Stiria
- Band
- 7
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1890
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.94 x 21.86 cm
- Seiten
- 436
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch