Seite - 123 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Karinthia és Krajna (Karinthia), Band 8/1
Bild der Seite - 123 -
Text der Seite - 123 -
123
A völgy fenekére érve, a szénakötegeket fenvűgalyakkal díszítik fel s úgy
viszik be a majorság csűreibe; a betakarítók pedig a káposztából, gombócz-
ból, fánkból és herőkéből álló lakomázásnál pihenik ki munkájuk fáradalmait.
Keresztelési szokások. A megszületett gyermeket, mihelyt csak lehet-
séges, a gyakran több órányira fekvő plébániatemplomba viszik, sokszor
a legzordonabb időjárással is daczolva, mert a kereszteletlen „kis pogányt"
nem szabad sokáig a házban megtűrni. Az újhold vasárnapján született
gyermek („Neusonntagskind") szerencsés lesz egész életében. A bábaasszony
oldalán megy a keresztelőre a keresztapa (Gödi) vagy keresztanya (Goti).
Útközben nem szabad a napnak a csecsemőre sütnie, mert szeplős lenne tőle.
A Lieser-völgyben a templomba menés közben velük találkozó legelső sze-
mélynek egy zsemlyét adnak s ezt fecsegő-zsemlyének („Plappersemmel")
hívják, mert állítólag az illető, a kinek adják, rendesen a locsogás megérde-
melt hírében áll. A falu korcsmájába betérnek, hogy kissé megpihenjenek.
A keresztelésnél nem feledik el a „pólyapénzt" („Faschengeld") a takaró alá
rejteni, hogy azt is vele szentelje meg a gyermeket áldó pap, s ezt a pénzt,
rendesen egy tallért, aztán gondosan őrzik, mint szerencsét hozó talizmánt.
A Gail-völgy szlovénjei még egy beírt papirlapot is tesznek melléje, hogy
a gyermekből okos és gazdag ember legyen. Keresztelő után az új világ-
polgárral ismét egyenest a korcsmába mennek, a hol jól megebédelnek.
Kevésbbé jómódúaknái egy kis bor vagy kávé is megteszi. Víg kedvvel
indúlnak hazafelé, s a bábaasszony most már könnyebbnek érzi karjain a kis
keresztényt, mint a minő volt az előbb még pogány újszülött. De szaporázni
kell a lépést, mert estharangszó előtt otthon akarnak lenni a gyermekkel,
nehogy az Urangyalára hívó harangszó után még szabadban találják s utóbb
váltott gyerekkel cseréljék ki a gonosz szellemek. A gail-völgyi szlovéneknél
a keresztelés után harmad napon bizonyos ünnepélyességgel fürösztik meg a
gyermeket, s ekközben egy kulcsot, rózsafűzért (olvasót) és szentelt gyertyát
adnak kezecskéjébe. A szerint, a mint a picziny jószág az egyik, vagy másik
tárgyat szorítja meg jobban kis kacsóival, következtetnek jövendő sorsára
és hajlamaira. A kulcs takarékosságot, az olvasó jámborságot, a gyertya
pedig korai halált jelent. A húsvét utáni első keresztelőt a Gail-völgyben új
keresztelőnek nevezi a nép, s még néhány évvel ezelőtt a papnak ezért külön
díjat, utóbb egy ezüst tallért fizettek. Ez ama régebbi s „húsvéti bak" (hircus
paschalis) néven ismeretes egyházi adó maradványa, a mely „pro primo
infante baptizando" (az első gyermek kereszteléseért) járt.
1*
zurück zum
Buch Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Karinthia és Krajna (Karinthia), Band 8/1"
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Karinthia és Krajna (Karinthia), Band 8/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Karinthia és Krajna (Karinthia)
- Band
- 8/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1891
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 15.24 x 21.83 cm
- Seiten
- 278
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch