Seite - 6 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Band 15/1
Bild der Seite - 6 -
Text der Seite - 6 -
6
IV. Károly zenekedvelése különben koránsem szorítkozott csak az
egyházi zenére. Saját vallomása szerint is szívesen szórakozott napi munkája
után egy-egy szépen csengő trombita-dallam hallgatásával és arra is sokat
adott, hogy vendégeit az asztalnál zenével mulattassa. Udvartartása nem is
volt szűkében sem zeneszereknek, sem zenészeknek, a kik iránt ő maga is
nyájas leereszkedéssel és bőkezűen viseltetett.
Az a heves vallási forrongás, mely Csehországot a XIV. század vége
felé magával sodorta, szintén tetemesen növelte a cseh egyházi énekek számát.
Az új szövegek tartalma azonban olykor annyira visszatetszett az egyházi
hatóságnak, hogy az érsek a tévtanoknak ez úton való terjedését meggátolandó,
1406-ban az összes új énekeket eltiltotta s a régiek közül is csupán négyet,
mint a népnek nagyon is a szívéhez nőttet engedélyezett, köztük természe-
tesen az Adalbert- és a Venczel-féle énekeket is. Nem kisebb gonddal ügyeltek
az egyházi zene művészi tisztaságára és komoly méltóságának megőrzésére is;
többször fordúlt elő korholás a miatt, hogy a hangszeres zenét világias
dallamok játszására használták, ellenben ajánltatott, hogy csak az orgonázást
gyakorolják, s határozott fölszólalások történtek egyes újonnan divatba jött
világias műformák becsempészése ellen, minők a „rondelliu-k valának. Ebből
is kitetszik, milyen közkedveltségű, elterjedt és fejlett lehetett már akkoriban
a világi zene, hogy az egyháznak, a mely pedig dúsan fölszerelt s fényes
zenei liturgiával rendelkezett, mégis ilyen komolyan kellett amannak betola-
kodása ellen védekeznie.
A nép-ének ellen egyházi részről szükségesnek vélt korlátozó rend-
szabályok azonban kérdésessé tehették volna annak további fejlődését s az
egyházi zene ily körülmények közt, mint más katholikus országokban, Cseh-
országban is csak mint latin műének részesült volna fejlesztő gondozásban,
ha nem következett volna be e téren épen a XV. század elején gyökeres
átalakúlás a huszita mozgalom nyomában. Az a népies jellemvonás, mely
a csehországi vallásreformáló mozgalmakon általában oly felötlő sajátság,
a zene terén is érvényesült s rányomta az innen kezdődő kétszáz éves kor-
szakra (1420—1620) a maga bélyegét.
Az a heves elvi ellenzés ugyan, a melylyel a vallásújítás a katholikus
isteni tisztelet külső fénye ellen fordúlt, az egyházi zenét sem hagyhatta
érintetlenül. De valójában csak a papok latin éneklése s részben a hangszeres
zene ellen irányúit, csak néhol küszöbölte ki még az orgonát is; ellenben
a hitközség népi nyelvű énekét azon elv szerint, hogy „qui canit, bis oratu,
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (1), Band 15/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (1)
- Band
- 15/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 16.2 x 22.8 cm
- Seiten
- 376
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch