Seite - 220 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (1), Band 15/1
Bild der Seite - 220 -
Text der Seite - 220 -
220
és Ottó Prágában, Konrád Pfibislauban. Ez adatokból következik, hogy
a csúcsíves rendszer meghonosodása idejében a művészeteket már jobbára
világiak gyakorolták.
A marchfeldi szerencsétlenség, a pompát és a művészetet kedvelő király
halála, s az országnak nem sokára bekövetkezett kedvezőtlen állapota rövid
időre megakasztotta a művészet egyenletes fejlődését; azonban II. Venczel
uralkodása alatt meglepően gyors fordúlat állott be. A III. Venczel tragikus
halála utáni évek zavarai ismét háttérbe szorították a művészetek iránti
érdeklődést, sőt egyes megkezdett művek befejezését is hátráltatták. Mikor
azonban az országlás kérdése megoldatott, lassanként helyre állott a nyuga-
lom és föllendültek a művészetek. Csehországban a luxemburgi házból való
három első király uralkodása idejére esik a csúcsíves építés fejlődésének
második korszaka, a melynek főbb mozzanatait az uralkodók szerint külön-
böztethetjük meg, a mennyiben a művészeti gyakorlat fölújúlásának kezdete
János király uralkodása idejére esik, hírneves fiának, IV. Károlynak, ural-
kodása alatt érte el a csúcsíves művészet bámúlatos virágzását, gyors
hanyatlása pedig IV. Venczel idejében következett be. A fejlődés e különféle
korszakaiban más-más hatás jutott érvényre, a mennyiben az első kor-
szakban a franczia mesterek művészeti fölfogása volt irányadó, a következő
korszakban a franczia mesterek álláspontját elfoglaló német mestereknek
egyben s másban fejlettebb és sajátos eszméi vitték a vezérszerepet, a
harmadik korszakban pedig a két előbbi irányból keletkezett hazai irány
küzdött az elsőségért.
A franczia irány leginkább a már említett sedleci és königsaali cister-
cita templomok befejezésén mutatkozott, de csakhamar kiterjedt Csehország
világi építményeire is. IV. János prágai püspök ugyanis Avignonból Cseh-
országba hívta Vilmos mestert, az avignoni híd építésének vezetőjét és
rá bízta a Raudnitz melletti elbei híd építését, a melynek alapkövét 1333
augusztus 24-ikén tették le. Ez időtájt ilyen építményhez értő mester nem
igen találkozott sem Csehországban, sem a szomszédos tartományokban.
Vilmos mester három segéddel érkezett meg Csehországba; egy egész éven
át vezette a raudnitzi híd építését, s miután annak két pillérét és az ezeket
összekötő ívet befejezte, segédeivel együtt visszatért hazájába. E kétségtelen
tény, mely a franczia hatás kezdetét jelenti, azért is különös fontossággal
bír, mert az idegen mester a honi munkásokat is beavatta a hídépítés
művészetébe, s távozása után azok folytatták és fejezték be a hidat. Egy
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (1), Band 15/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (1)
- Band
- 15/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 16.2 x 22.8 cm
- Seiten
- 376
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch