Seite - 599 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Csehország II (2), Band 15/2
Bild der Seite - 599 -
Text der Seite - 599 -
600
József-pályán utazva, a Wittigonok vagy Rosenbergek nemzetségének emléke
tűnik föl előttünk, a kik erős kézzel nyúltak bele Csehország történetébe.
Tábornál a huszita harczok, Pilsennél és Egernél a harmincz-éves háború
képei újúlnak föl lelkünkben; ha pedig az Eger és Prága közti vonalon a
komlótermő és a szenet aknázó vidékeken át az ország fővárosa felé köze-
ledünk s megpillantjuk a Hradschint az ősi tisztes Szent Vitus székesegyház
kimagasló csúcsos tornyaival : ismét csak az ország történetének különböző
korszakai lépnek jellemző nagy vonásokban lelki szemeink elé. Prága a cseh
vasúti hálózat középpontja, A várost négy nagy pályaudvar fogja körűi :
az államvasúté az osztrák-magyar államvasút vonalai és a bustéhradi vasút
számára; a nyugati pályaudvar Smichovban a nyugati és a prága-duxi vasút
számára ; a Ferencz József-pályaudvar a Ferencz József-vasút és a cseh éjszaki
vaspálya számára s végűi az éjszaknyugati pályaudvar. A nyugatitól a
Ferencz József-pályaudvarig összekötő vasút van. Egy nagy fő pályaudvar
építése már meg van szavazva és legközelebbre várható.
A folyamszabályozások és a vasútügy e vázlatos leírása igen hiányos
lenne, ha e helyütt meg nem emlékeznénk egy férfiúról, kinek kiváló szerep
jutott Csehország közgazdasági életének történetében. Ismételten találkoztunk
már e fejezetben a Lanna névvel. Lanna Adalbert (1805—1866) Budweis-
ban született s atyja halála után ennek cs. kir. hajózási mesteri állásába lépett.
Mint ilyen, az országnak sóval való ellátása mellett, a mi hivatalával járt,
főkép hona déli része dús faállományának értékesítésére fordítá figyelmét.
Schwarzenberg János Adolf herczegben hatalmas elősegítőjére talált azon
terveinek, a melyek a cseh folyók hajózhatóvá tételére és szabályozására
vonatkoztak.
A mugraui graphitbánya kibővítése következtében a só, fa és szén
mellé járúlt fontos szállítási és kereskedelmi czikkűl a graphit is. A Klein
testvérekkel társúlva vállalta el Lanna a bodenbach-prágai vasút építését;
része volt a bustéhradi vasút, a dél-éjszaknémet összekötő vaspálya, a turnau-
kralupi és a cseh éjszaki vasút építésében is. Vállalkozott a kladnói kőszén-
telepek aknázására, megszerezte a Kladno melletti vasérczbányákat s meg-
alapította a prágai vasipar-társúlatot. A folyamhajózás föllendítése, vasútépítés
s a szén- és vastermelés, mint a vasúti közlekedés két alapföltételének fejlesz-
tése tehát Lannának kiváló érdemei, a kinek e közhasznú munkálkodása
elismeréseűl szülővárosának, Budweisnak egyik terén számos tisztelői
1879-ben szép emléket állítottak.
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Csehország II (2), Band 15/2
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Csehország II (2)
- Band
- 15/2
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 15.72 x 21.98 cm
- Seiten
- 342
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch