Seite - 39 - in Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben - Magyarország IV (1), Band 16/1
Bild der Seite - 39 -
Text der Seite - 39 -
39
Félszázaddal ez előtt a Duna két partja a testvérfőváros között épen
olyan dísztelen, mint szabályozatlan volt. A gyakran dúló árvizek súlyosan
megviselték nemcsak a folyam omladozó partjait, de magát a testvérfővárost
és egész vidékét is.
Ezek a nagy árvizek már a harminczas években arra indították az
illető kormányhatóságokat, hogy megfelelő szabályozási és árvédelmi mun-
kálatokkal elejét vegyék egy részt a legvészesebb árvizet okozó jégtorló-
dásoknak, más részt gátat vessenek az árvíz szétterülésének és rombolásainak.
S az a szabályozási művelet, mely az 1823—1838. években eszközölt dunai
mérések és fölvételek alapján készült, a budapesti Duna-szakasz rendezését
is magában foglalta. Néhány kisebb méretű töltésen és parterősítésen kivűl
azonban 1838-ig mi sem épült a főváros védelmére. S ez a mulasztás nem
is késett magát megbőszülni az 1838. évi rendkívül magasra dagadt árvíz
rettentő pusztításaiban. A kárt, melyet ez a borzasztó árvíz a fővárosban
magában okozott, mintegy 70 millió forintra becsülték.
Alig vonult el ez a pusztító árvíz, a kormány s különösen a felejthetetlen
emlékű József nádor és a fővárosi hatóságok azonnal hozzá láttak azon intéz-
kedések sürgős megállapításához, a melyek a fővárost hasonló csapás ismétlő-
désétől megóvhatják. Ez irányban mindjárt az 1838. évi nagy árvíz lezajlása
után megindultak — különösen József nádor kezdeményezésére — a terve-
zések és tanácskozások. A hosszas szaktárgyalások alatt egyik év múlt a
másik után a nélkül, hogy a Pesten készített töltéseken és a talajemelésen
kivűl a főváros biztosítására egyéb is történt volna. Időközben gróf Széchenyi
István kezdeményezésére az 1840. évi 39-ik törvényczikk alapján 1840—
1849. években Tierney Clark Vilmos angol mérnök tervei szerint 6,244.801
forint költséggel fölépült s 1849 november 21-én átadatott a nyilvános
közlekedésnek a szerkezeti részleteinél s művészi összhangba olvadó nemes
külsejénél fogva egyaránt kiváló Lánczhíd, melynél a Duna folyam szélességét
370 méterben állapították meg, míg maga a hídpálya összesen 375*45 meter
hosszú, és 11.4 méter széles kocsiúttal és két oldalán egyenként 1.82 méter
széles gyalogúttal van ellátva. Három nyílása közül a középső 192.81 méter
széles és a legkisebb víz színe felett 15.65 méter, míg a két szélső nyílása
egyenként 82.^ méter széles. A hídfők 41.72 méter hosszúak, 14.03 méter
szélesek s 0 víz felett 16.12 méter magasak; a mederoszlopok koronája
15*88 méter hosszú, 7.06 méter széles és 36.34 méter magas; a lánczok
472.22 méter hosszúak s a 4 láncz súlya 2 millió kilogramm. A híd 1870-ig
Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
Magyarország IV (1), Band 16/1
- Titel
- Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben
- Untertitel
- Magyarország IV (1)
- Band
- 16/1
- Herausgeber
- Rudolf Trónörökös Föherczeg
- Verlag
- Magyar Királyi Államnyomda
- Ort
- Budapest
- Datum
- 1896
- Sprache
- ungarisch
- Lizenz
- PD
- Abmessungen
- 14.89 x 21.9 cm
- Seiten
- 304
- Kategorien
- Kronprinzenwerk ungarisch